0 214 visningar

9 svar

Testa dig själv (JK) 3 - LÄTT

Joachim Krumlinde

5 jan 2006 kl. 20:28

Jag laddar upp några nya bilder nu, som är avsedda att vara lätta. Tidigare har bilderna mest vänt sig till experterna, men dessa hade jag tänkt att “vanliga” svampplockare kan testa sina talanger på. Så, ni som direkt ser vad allting är kan väl hålla er lite i bakgrunden ett slag :-)

0

Birgitta

6 jan 2006 kl. 11:47

1.Ngn. trattskivling 2. Föränderlig tofsskivling 3.Ngn. broskskivling 4. Rödgul taggsvamp 5.Vit flugsvamp ( ser liten ut och inte växer de väl på träd heller?)6. Stolt fjällskivling 7. Riddarmusseron 8. Haröra alt. brandgul skålsvamp.

0

Joachim Krumlinde

6 jan 2006 kl. 21:29

Nr 2 är föränderlig tofsskivling, rätt,
Nr 7 riddarmusseron, också rätt.
Ne 8 är brandgul skålsvamp (Aleuria aurantia) - heter numera mönjeskål.
Nr 6 är inte stolt fjällskivling, men nära.

0

Irene A

6 jan 2006 kl. 22:56

Några försök:
1. rökslöjskivling
3. det var svårt, någon Galerina-art kanske
4. Liknar inte till 100% den vanliga plattickan, så jag gissar på sydlig platticka, Ganoderma adspersum
5. porslinsskivling
6. rodnande fjällskivling

0

Tony

6 jan 2006 kl. 23:31

Nr 3 bör vara gifthätting.
Nr 4 tror jag är lackticka.

0

Joachim Krumlinde

7 jan 2006 kl. 08:29

Då har vi 7 rätta svar:
2. Föränderlig tofsskivling.
3. Gifthätting - ringen blev lite otydligt när bilden förminskades.
4.  Lackticka - väldigt ljus p g a solsken och torrt väder.
5.  Porslinsskivling.
6. Rodnande fjällskivling.
7. Riddarmusseron.
8. Mönjeskål (brandgul skålsvamp).

Återstår nr 1 som tydligen var svårare än jag trodde.  Fruktkropparna på bilden är ganska små (unga exemplar). Perspektivet kanske luras lite, det gröna är inte gran utan mossa.

0

Lena M

7 jan 2006 kl. 08:47

Vadå, lätt !

Tre lyckades jag iallafall pricka in.
Skålsvampen var vacker.  Lena

0

Irene A

7 jan 2006 kl. 10:19

Om de växer på lövved är nog 1. gul flamskivling

0

Joachim Krumlinde

8 jan 2006 kl. 12:37

Nr 1 är vinterskivling (Flammula velutipes). Fruktkropparna är så unga att de ännu inte hunnit bli sammetsfotade.

Alla bilderna var kanske inte lätta, men förhoppningsvis kunde de flesta identifiera några. En del information försvinner när bilderna minskar i storlek.

0

Bo E

9 jan 2006 kl. 11:44

Den föränderliga tofsskivlingen, rodnande fjällskivling och riddarmusseronen samt skålsvampen var lätta, även om riddarmusseronen endast är bekant för mig från foton så prickade jag den faktiskt.
Övriga hade jag inte en chans på, inte ens en gissning.
Intressant och säkerligen mycket nyttigt att se den farliga gifthättingen. Växer de såpass glest så är de inte speciellt lika tofsskivlingen, tycker jag.
Tack för testet och de fina bilderna! Vinterskivlingen var också en kul upplevelse att se även om bilden inte såg direkt “vintrig” ut!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone