Har funderat en hel del på ämnet i fråga.
Har inte blivit riktigt klok på vilka svampar som smakar bäst som torkade eller bäst som förkokt.
Vill gärna höra era åsikter om just torkat eller förkokt(infryst).
Lämna gärna en liten “lista” på vad du gillar.
Trattkantarellerna provade jag att både torka och förkoka nu i höstas. Hade jag vetat tidigare att jag skulle gilla dom bättre som förkokta så hade det blivit betydligt mer.
Tycker att smaken är mycket bättre på så sätt, dom torkade upplever jag som något fattigare i smaken och en liten gnutta beska.
Tack Birgitta!
Då är det inte jag som är litta nöffed då alltså.
Lena, jag är absolut inte heller någon expert. Just vad gäller soppar är jag ganska så kvick på att hålla med om torkningen, där blir en trevligare smak i dom som torkade tycker jag. Har förvisso inte provat att förkoka dom vilket jag säkert gör kommande säsong bara för att jag “måste” prova.
skulle aldrig förkoka sopp ! den blir bara klistrig och slemmig. men klart gillar man gröt så.
ett tipps med foten till en sopp är att hyvla spånor med en osthyvel och så torka den. konsistnsen vid tillagning passar så ikke grötälskare bättre, plus att smaken förhöjs vid torkning.
men kantareller skall däremot aldrig torkas, medan trattkantareller alltid skall torkas !
Hej!
Det var väldigt vad per d var tvärsäker på hur svamp skall avnjutas. Personligen så tycker jag att torkad svamp inte alls är lika god som förkokt. Jag låter svampen koka i sitt eget spad och fryser in i lämplig mängd. Det gäller alla de svampar jag plockar såväl soppar som skivlingar. Någon slemmig gröt i stekpannan har jag inte fått av sopp. Fick en hel papperskasse med torkad Karl-Johan svamp av en bekant, som tröttnat på smaken. Emottager gärna förslag på hur man bäst anrättar dem.
Den enda svamp som jag fått till riktigt läcker efter torkning är den svarta trumpetsvampen.
Frid över dess minne…hoppas den återuppstår…
I övrigt har jag erfarenhet av förkokta frysta soppar, trattkantareller och kantareller.
De kan med fördel blandas eller tillredas var för sig.
Konstaterar snabbt att smaken är precis som baken delad. Tur är ju det. Hur är det egentligen med murklor, som jag tänkte ge mej på denna säsong. Skall dom både kokas av och torkas eller vad göra? Om jag torkar dom, måste jag då koka av dom innan anrättning?
Eller är det helt säkert att bara anrätta toppmurklor direkt utan att göra något?
Tankarna är många om svamp just nu, längtar till våren nu….
Skall se om tiden räcker till så skall jag ut och se om jag kan hitta vinterskivlingar i veckan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.