0 332 visningar

9 svar

Dagens skörd

Brenko

17 sep 2008 kl. 14:53

Nu när jag lärt mig den noterade jag att det finns mängder med rimskivling i tallskogen, kunde lätt fyllt en sopsäck, men de flesta var stora och såg lite slitna ut. Tog bara några stycken som såg aptitliga ut.

Några härliga timmar i skogen var det i alla fall. :)

0

Brenko

17 sep 2008 kl. 14:54

Det var det där med att komma ihåg bilden.. :)

0

Boman

17 sep 2008 kl. 15:10

Ok, här är min.  Lite av den är uppätet redan, det blev lunch.

0

Brenko

17 sep 2008 kl. 15:16

Fint där boman.

Glömde ju bilden på svampen jag ville veta namnet på. Färgen syns inte så bra på fotot som i verkligheten, den var läckert rödvinsröd.

0

Boman

17 sep 2008 kl. 15:35

Spindling av något för mig okänt slag. Koncentrerar mig på ätlig, god svamp. Men vacker var den.

0

Brenko

18 sep 2008 kl. 22:21

Bumpar upp den här, skulle vara kul om experterna kunde svara på vad svampen heter i mitt förra inlägg.

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 22:26

vad har du i stora korgen till vänster Ras ?

0

boman menade jag..

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 22:26

bumpad blev tråden iaf = )

0

Totte Gbg

18 sep 2008 kl. 22:29

Jag tror din svamp heter Lilaspindling-Cortinarius evernius.

0

Boman

19 sep 2008 kl. 10:43

Birgitta F, antar att du menar min stora korg, för nån annan ser jag inte i denna tråd. I den korgen till vänster är det skogs- och skäggriska. De är friska och fina just nu och kommer bli många måltider i vinter åt mig som inte äter kött. Hackar den kokta svampen till färs och gör biffar, bullar och annat av den. Bra proteienkälla och variation från bönorna och sojan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone