0 401 visningar

11 svar

Monster trattis

Boman

17 sep 2008 kl. 15:16

Mitt bästa trattkantarell ställe är ett hygge nu;-( Men det finns gott om dem i skogen ändå. Hittade ett monsterstort ex idag.

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2008 kl. 15:38

Hur stor är den? Roligt att veta vad som ska slås!

0

Boman

17 sep 2008 kl. 15:41

Ok, mätte. 9 cm från hattkant till hattkant. Kapade foten rätt kort i skogen, den var rätt stadig också.
Växte nära ett vindfälle med jordgetingbo, hade lite brådis därifrån. gillar inte när de flyger runt mig, stucken 2ggr i sommar, AJ!

0

rosi

17 sep 2008 kl. 16:02

oj, vilken tjusig en! nu blev man sugen ut och jaga ännu större.

0

Meriona

17 sep 2008 kl. 16:13

Jag hittade ett par rejäla dasslock igår, men möjligen var de inte 9 centimeter, de ligger i magen så lite för sent att mäta.

0

ulla skeå

17 sep 2008 kl. 16:51

Grattis så kul   =)

0

Geraldine Vällingby

17 sep 2008 kl. 21:51

Ja du Boman, 3 av mina/våra ställen har blivit hyggen iår. Vad göra?

Grattis till trattisbjässen!

0

rosi

18 sep 2008 kl. 17:05

igår hittade vi på en helt fantastisk skog med massor utav stora fina trattisar, dock var min största “endast” 8 cm över hatten.

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 17:14

Oj vilka bamsingar! :-) Här i mina trakter har de inte hunnit bli riktigt så stora än, men det finns mängder i tio-öringsstorlek (för oss som är så gamla så vi vet vad det var..) så om nån vecka ska jag nog hitta bjässar här också!

0

Mindre monster....?

Lilla My

18 sep 2008 kl. 17:48

Grattis, kul att se så stora, men personligen gillar jag både kantarell och trattkantarell bäst när de är lite halvstora, både lättare att rensa och lite “stunsigare” i smaken då. Eller? Kanske bara är jag som tycker det?

0

Mindre monster....?

rosi

18 sep 2008 kl. 17:50

helt klart trevligare när de är lite mindre men det är roligt att hitta dessa stora svampar!

0

Mindre monster....?

Boman

18 sep 2008 kl. 19:10

De flesta jag plockar är betydligt mindre, nån enstaka stor slinker med. men visst är det roligt att skryta lite;-) så får grabbarna något att tävla emot.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone