Hej, jag hittade ett gäng gråblå rikligt pudrade skivlingar i en klippskreva. Den såg nästan självlysande/giftig ut där den stod. Jag hittar den inte i min svampbok så det är nog en ovanlig art, kan inte komma på att jag sett den tidigare heller. Det var i stort sett det enda som fanns i svampväg också.
Nej, jag har inte hittat violettfotad puderskivling i Alby. Tror inte att den är funnen alls i Botkyrka tidigare. Den kräver fuktiga och kalkrika marker, helst med mullrik jord i ädellövskog. Arten luktar väldigt starkt och illa, som av svavel eller frän gas.
Var någonstans i Alby hittade du svamparna?
Vid Hågelby, man går mot hågelby, precis när man kommer fram till ängen innan hågelby så svänger det in en grusväg till höger. Man följer denna förbi hästhagen och ända upp till bergets högsta punkt, när man sedan kommer ner på andra sidan så går det en stig in på höger sida, man följer denna stig ca 50m tills man ser ett par stenhällar med lite hålrum i, i dessa hålrum finner man svamparna. Det är möjligt att det är andra svampar men beskrivningen jag såg verkade stämma väldigt bra, i mina svampböcker finns mest ätliga svampar och dom vanligaste giftiga arterna. Jag skall dit i helgen och titta om det kommit fram några trattisar. Jag var ute vid den gamla jaktbanan(pilbåge) vid aspen igår men hittade bara örsopp och giftkremlor, ingen kalasmiddag precis.
Hej!
Jo, det är svårt med svamp. Det finns ytterligare många arter som skulle kunna passa in på den beskrivning du anger. Det finns över 11 100 arter storsvampar beskrivna från Sverige, och det är ofta omöjligt att artbestämma dem efter en kortfattad beskrivning.
Om du fortfarande vill ha reda på vad det är, bör du först ta reda på mer om svampen: Storklek på hatt/fot diameter? är det en skivling? vad har den för färg på sporpulver? Skivornas färg unga jmf. med gamla? osv… Läs mer om skivlingar: http://svampguiden.com/skivlingar.asp
Jag önskar jag hade en digitalkamera, då hade jag kunnat ta ett par bilder av den och lägga upp på min hemsida. Jag tror jag skall fota den iaf. men jag framkalar nog bilderna nästa månad. Jag skall skriva ner lite fakta om svampen nästa gång jag cycklar ut till hågelby.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.