Jag brukar färga garn med rödskiviga kanelspindlingar, provade med “gulskiviga”, blev bra, så nu har jag plockat mer. Läste Signalartsboken igår, fick se att olivspindling är mkt giftig.
Kan det vara den på bilderna? (vet att den inte är så vanlig och vi har inte kalk här i marken men…)
Nu blir jag nojig. Kan det vara farligt om tex ett barn suger på en vante av garnet? Kanelspindlingar öht. är väl giftiga? Man kanske ska sticka sockor bara till sig själv..
Mina svampars skivor är mer lysande gula än det syns på bilderna.
Det är knappast farligt om barn suger på garnet, när väl färgämnet har fastnat är det fixerat.
Man borde nog mer ifrågasätta alla dessa mjukgörare (bisfenol och ftalater)som inte är nyttiga i nappflaskor och nu senast i T-shirts med tryck (bojkotta dessa med plasttryck, de är fula och onödiga!)
Tack för svar.
Jag betar med alun/vinsten.
Om man ska ge bort/sälja garn kan man ju ta det som är färgat med ofarliga svampar för säkerhets skull. Men jag tror också att färgen sitter (och “giftet” sitter väl inte i färgämnet?) Sedan skjöljer man ju noga efteråt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.