0 333 visningar

5 svar

Nejlikbrosking

Anette

17 sep 2008 kl. 17:36

Vad är detta? Stämmer på beskrivningen på nejlikbroskskivling men ej 100% till utseendet på skivorna som går ner mer längs foten som på en kantarell. Växer i hoper i närheten björk på gräsmattan i breda häxringar. Någon som vet? Jag bor i västjämtland mot Åre

0

OveU

17 sep 2008 kl. 20:45

Nej inte Nejlikbrosk.
Det ser ut som en vaxskivling.
Vit variant av ängsvaxskivling.
möjligen Hygrocybe pratensis var. pallida.
Bild i Boertmans bok om vaxskivlingar.
Intressant fynd och bra bilder.

0

Anette

17 sep 2008 kl. 22:36

Tack för svar men jag kollade mot bilden i databasen och känner inte igen mig “mina” svampar har spinkigare fot -sen stod det att den trivs under ekar och såna finns ju inte på våra breddgrader…
Kul att du gillade bilderna förresten

0

Anette

17 sep 2008 kl. 22:53

Måste kanske ta tillbaka det jag nyss skrev. Har kollat på andra bilder på nätet och kanske ändå du har rätt! Jag ska ta nya bilder där det verkligen kryllade av dom under en björk och kanske byta rubrik i forumet till vit ängsvaxskivling med frågetecken efter?!

0

Irene A

18 sep 2008 kl. 08:36

Det är björkvaxing, Hygrophorus hedrychii. I väta är hatt och fot slemmiga, och den har en ganska obehaglig lukt.

0

Anette

18 sep 2008 kl. 11:11

Tack nu vet jag, är den ätbar tro? Låter ju inte så god. Fanns inte med i databasen heller lånar gärna bort bilderna!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone