...blev det en korttur till de rodnande kungschampinjonerna. På vägen dit hittade jag dessa två och ytterligare några dussin av denna kremla (1 och 2) som jag antar är R. grisea, duvkremla/gulskivig brokkremla.
Medan jag rotade under de gamla ekarna med granunderväxt smet frugan iväg till ”målet” (3), en 18 cm kungschampinjon. Det fanns fler men denna var vackrast!
På en gräsbevuxen körväg i granskog med ek och hassel m.m. växte en ’riskgrupp’. Kan det vara hasselriska? Skarp var den iaf! (4 och 5). Och hemma blommade jordärtsskockorna…
Glad för kommentarer till svampfynden.
Tack Irene, tyckte “hasselriskan” var som skapt efter beskrivningarna! Kremlorna hade ‘anastomoser’ och var mycket goda råa, vilket också konkurrenterna tyckt!
Där - under ek, gran, hassel m.m. - fanns också en nästan vit, STOR kremla som också smakade mycket bra. Ska försöka hitta en som är mera photogenique än den som ingår i dagens lunch…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.