0 229 visningar

11 svar

Galerina marginata...

RasBohlin

17 sep 2008 kl. 23:01

...detta är inte den va? Tyckte till exempel inte den hade någon ordentlig ring, men är det en sån så förstår jag i alla fall varför jag aldrig förväxlat Kuehneromyces mutabilis med denna…

0

Birgitta F

17 sep 2008 kl. 23:07

skönt att höra Ras , har alltid varit min uppfattning också , sen kan jag inte helt och hållet hålla med om att det är Galerina M , men det kommer nog snart något proffs.

0

Irene A

18 sep 2008 kl. 08:45

Lite lik den på hatten, men resten stämmer inte alls. Tyvärr, jag blir inte klok på vad det kan vara istället.

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 13:12

Tack ändå! Då får jag väl fortsätta leta… Tyckte det kunde vara bra att veta hur den tar sig ut i verklighet!

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 13:28

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 13:41

Tack för det Jan! Det verkar bla. som att K. mutabilis är mkt mer hygrofan! Det där med doften tycker jag är viktigt, då K. mutabilis doftar kryddigt, åt nejlika eller nåt…

0

Irene A

18 sep 2008 kl. 14:09

För den som kan identifiera mjöldoft, så är det det som gifthättingen har.

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 14:54

Ja, jag kallade den t.o.m. jordig mjöldoft i tråden med jämförelserna.

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 16:51

RasBohlin, jag har inte associerat den doften med nejlika, men vad man tycker den liknar spelar inte så stor roll, bara man bombsäkert känner igen den!

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 17:36

Nu när den torkat (prövar att torka den)...så luktar den svamp, men när den är färsk tycker jag den luktar sött och kryddigt, kanske inte som nejlika dock… men jag är tämligen säker på att det är rätt svamp jag plockat!

http://svampguiden.com/forum/visa/114478

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 08:37

Hör av dig om du överlever så vi vet. Nåja, vad jag vet har ännu ingen dött av några få gifthättingar…
Första kriteriet efter “allmänna intrycket” är ‘björk/Salix eller gran’? Sen titta, LUKTA, vända uppochner och sånt. Sen ska du vara säker.

0

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 09:21

Jodå, jag känner mig allt säker, då jag ätit den förr, och aldrig dött tidigare. (Utmärkta lever/njurvärden har jag åxå! =)
Hur som helst vill jag tacka för hjälp och omtanke!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone