Har läst om alla rapporter här på svampguiden där ni hittar hur mycket som helst av både trattisar och svart trumpet svamp, själv har jag bara sett lite små trattisar och ingen trumpet svamp. Bor i Klippan i Skåne. Vilken sorts skog ska jag gå i?
Vanligtvis plockar jag trattar i gles bokskog med ganska mycket gräs, på samma ställe som jag hittar kj och blossopp. Jag kör till Röstångatrakten, mer precis blir jag inte! ;) Var där förra veckan igen och hittade FEM stycken! Kanske lite tidigt än? Testar denna helgen också, håll tummarns! Trumpetskogen (snårig, risig ogästvänlig bokskog) tar igen sej denna säsongen efter att ha gett mej 100 liter förra!
bor i östergötland och här plockar vi mängder trattisar i stora fina granskogar med MYCKET mossa. kolla efter trattisarna vid sluttnigar och runt mosstäckta stenar där de gärna gömmer sig lite. igår plockade jag ett par liter under blåbärsris!
är du i skogen så undersök skogsgläntor, skogsbryn och enstaka lövträd noga efter svart trumpet. all svartisar som jag fann igår växte mitt i granskogen runt ensamma lövträd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.