0 1875 visningar

24 svar

Någon kunnig på Franska?

Ola H i Kil

18 sep 2008 kl. 11:16

Jag ska försöka mig på svampexport till Frankrike och behöver hjälp franska svampnamn till etiketterna. Kan någon översätta åt mig?
Kantarell
Trattkantarell
Fårticka
Blek taggsvamp
Rödgul trumpet
Svart trumpet
Sotvaxskivling

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 11:41

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 11:59

Ola! Vi har ju en svampkompis i Belgien hon borde kunna hjälpa dig med en del.

0

Anna L, Sthlm

18 sep 2008 kl. 12:16

“Trompette des morts” = svart trumpet
“Girolles”, “Chanterelles” = kantareller (vet ej vilken som är vanligast)
“Girolles gris” = trattkantarell

Här kan man leta mer:
http://mycorance.free.fr/valchamp/alfa.htm

0

Helena i Lund

18 sep 2008 kl. 12:20

Trompette des morts…. dödens trumpet betyder väl det? Spöklikt namn på en av de godaste svampar som finns!

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 12:33

Sorry Ola, det var fel lista med bara en del arter. Vet inte vart den rätta, officiella,  “tagit vägen”. Den här är bättre:
http://pagesperso-orange.fr/champyves/champignons/fichier_generalite/noms_latin.htm

0

Peter, Linköping

18 sep 2008 kl. 12:53

Trompette des morts…. dödens trumpet betyder väl det? Spöklikt namn på en av de flitigaste svampforumsdebattörerna som funnits! : )

0

cicki T Belgien

18 sep 2008 kl. 13:50

Halloj från Belgien!Hoppas detta kan vara till hjälp.För att undvika missförstånd skulle jag nog gardera med latinska namnet på produktbeskrivningen

Kantarell=Girolles
Trattkantarell=Chanterelle en tube
Fårticka=polypore des brebis
Blek taggsvamp=hydne pied-de-mouton
Rödgul trumpet=chanterelle jaunissante
Svart trumpet=trompette des morts
Sotvaxskivling=hygrophore des neiges

0

cicki T Belgien

18 sep 2008 kl. 14:06

FEL,fel,fel av mig!
Sotvaxskivling ska vara Hygrophore des CHÈVRES inte neiges!

0

Ola H i Kil

18 sep 2008 kl. 14:19

TACK alla! I din länk Jan hittade jag de flesta men inte alla. Cickis lista fixade resten. Nu fick jag verkligen nytta av er. Tusen tack!

0

cicki T Belgien

18 sep 2008 kl. 14:19

Intressant det här med språk. Min felöversättning av sotvaxskivling betyder typ “snöhygrophore”, på latin Hygrophorus marzuolus, googlade lite men hittade inget svenskt namn. Den finns i Alperna i samband med snösmältningen. Kanske någon * vet mer?

0

Café des Spores i Bryssel

Annette L, norr om Sthlm

18 sep 2008 kl. 14:21

Cicki, har du varit där? Var där i våras och det var urkul! Svamp i alla former…

0

cicki T Belgien

18 sep 2008 kl. 14:22

Vassego! Ola, hann du med att notera min rättelse av sotvaxskivling?

0

Ola H

18 sep 2008 kl. 14:24

Jajamen Cicki, nu ska jag bara ha in detta i etikettprogrammet.

0

cicki T Belgien

18 sep 2008 kl. 14:27

Annette, nej, tack för tipset, berätta mera!

0

Annette L, norr om Sthlm

18 sep 2008 kl. 14:34

De serveras bara svamprätter, vi åt en 7 rätters avsmakningsmeny. Allt från Stensopp, svarttrumpet, kantareller, tryffel, kremlor, till några andra som jag aldrig har sett tidigare. från förrätt till dessert. Åt bla sparris med svarttrumpet i en ljuvlig kombination samt en crème Brûlée med Stensopp…Magiskt och notan hamnade unde 50 Euro inkl vin/pers. Vinerna följde menyn, så det var verkligen en upplevelse. Tog dock ej kreditkort ;=)
http://www.cafedesspores.be/

0

Peter, Linköping

18 sep 2008 kl. 14:43

Har du varit där!

Sedan jag hörde talas om stället har jag längtat dit…

Gourmet hade en blänkare om den här restaurangen för en tid sen.

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 14:53

Min andra lista innehåller nog alla!

0

Peter

Annette L, norr om Sthlm

18 sep 2008 kl. 15:39

Magiskt ställe, jag har jobbat mycket i Bryssel och det där var den största matupplevelsen där! Trots att den inte har * i Guiden ;=) Värt varenda krona att besöka den! Även en extra flygresa;=)

Sen är stället lite “rock n’ roll” så det var en skön avslappnat stämning ;=)

0

Peter

cicki T Belgien

18 sep 2008 kl. 15:48

Tyvärr är jag sällan i Bryssel(bor närmare Luxemburg) men nästa gång så ska jag absolut testa! Nu verkar deras hemsida ha stängt ner pga nån krock med ordet “Spores” och ett dataspel. Däremot finns dom kvar på vita sidorna ifall nån skulle hinna dit före mig! http://www.pagesblanches.be/search/café_des_spores.html

0

Cicki

Annette L, norr om Sthlm

18 sep 2008 kl. 16:06

Mysko, jag kollade den för någon timme sedan…kanske jag hade den kvar som Offline…

0

Peter

Peter, Linköping

18 sep 2008 kl. 22:50

Jag hamnar alltid mycket längre österut på mina tjänsteresor, men det lockar att åka till Bryssel för att äta sig runt!

...och om ni åker till Peking, tveka inte att be mig om tips om restauranger…

0

Peter

cicki T Belgien

18 sep 2008 kl. 23:17

Tja fortsätter du österut tillräckligt länge så hamnar du nog i Bryssell till slut ;)

0

Rolf

9 nov 2008 kl. 22:05

Någon intresserad av att köpa torkade trattkantareller?

0

Torkade trattkantareller säljes.

Rolf

9 nov 2008 kl. 22:10

Finns en större mängd torkade trattkantareller till salu. Vem vill köpa? Plockade, rensade (mycket noga) och torkade samma dag. Plockade i rena skogsmarker. Innehåller även en viss mängd rödgul trumpetsvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone