HEJ!
Jag är nybörjare inom detta område - och jag undrar när svampsäsongen börjar på året?
Jag tänker mest på kantareller, karl-johan och de vanligaste svamparna. Är det på sensommar eller är det idé att gå ut tidigare?
För mig så börjar svampsäsongen mitt i sommaren om nu vädret tillåter detta. Har det varit en regnig och varm sommar så brukar det finnas kantareller att plocka. Det finns säkert svampar att plocka på vårenkanten också men de har jag inte lärt mig något om (ännu).
Kantareller brukar det finnas från midsommar och framåt. Lite tidigare kan även vissa strävsoppar dyka upp. Plockar du murklor så kommer stenmurklan i slutet av april början på maj och toppmurklor lite senare. Fast jag väntar just nu på en mild period i vintervädret för då brukar vinterskivlingarna visa sej.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.