0 4008 visningar

11 svar

När BÖRJAR SVAMPSÄSONGEN?

Christine

8 jan 2006 kl. 10:41

HEJ!
Jag är nybörjare inom detta område - och jag undrar när svampsäsongen börjar på året?
Jag tänker mest på kantareller, karl-johan och de vanligaste svamparna. Är det på sensommar eller är det idé att gå ut tidigare?

0

Svampe Defekt

8 jan 2006 kl. 16:10

För mig så börjar svampsäsongen mitt i sommaren om nu vädret tillåter detta. Har det varit en regnig och varm sommar så brukar det finnas kantareller att plocka. Det finns säkert svampar att plocka på vårenkanten också men de har jag inte lärt mig något om (ännu).

0

Helena

8 jan 2006 kl. 17:14

Kantareller brukar det finnas från midsommar och framåt. Lite tidigare kan även vissa strävsoppar dyka upp. Plockar du murklor så kommer stenmurklan i slutet av april början på maj och toppmurklor lite senare. Fast jag väntar just nu på en mild period i vintervädret för då brukar vinterskivlingarna visa sej.

0

klas jaederfeldt

8 jan 2006 kl. 20:50

gå ut nu och plocka vinternagelskivling, vinterskivling, samma svamp som sälgs i mataffärerna som Enoki

0

cobran

9 jan 2006 kl. 11:30

Ja, förra året kom mina första kantarellfynd strax innan midsommar, men dessförinnan kan man leta murklor om man vågar sig på detdär med avkokning.
Stenmurklan är som bekant mycket giftig så var försiktiog med hanteringen!

0

jolon

1 feb 2006 kl. 12:44

Är jag helt fel ute om jag säger att det är Gyromitra släktet av “murklor” som är giftigt?

0

bo e

1 feb 2006 kl. 14:51

Toppmurklan behöver inte kokas av. Å andra sidan är den sällsynt.
Kanske är den lokalt förekommande i vissa delar av landet.
Den enda jag hittat växte på sandig mark nära en jordfast sten på åker i träda, möjligen gammal betes- eller trädgårdsmark.

0

Christine

1 feb 2006 kl. 17:49

Börjar den s.k. riktiga svampsäsongen för oss nybörjare i början av augusti? Eller?

0

bo e

1 feb 2006 kl. 18:03