0 714 visningar

5 svar

Sopp med rött kött??

Christina i Gbg

18 sep 2008 kl. 13:08

Hittade idag i en park, växande under bänkarna direkt i grus, en för mig ny sopp. De enda träden i närheten är Lind.
Hatthuden på de unga exemplaren är mörk sammetsbrun och “rynkig”. Köttet är rosarött med blånad nere vid rörlagret. Rörlagret är ljust gult och blånar.
Foten är Gul i bottenfärg, blånar på mitten, röd i prickmönster (som eldsopp) längre upp och gul allra längst upp mot hatten. Den är också rotlikt avsmalnande vid basen och flera exemplar hade en platt fotform, men inte alla.
På äldre torkade exemplar var hatten läderfärgad och rörmynningarna hyfsat stora (ev. kantiga).

Någon som kan identifiera den?

0

Tina Nordberg Kolsva

18 sep 2008 kl. 13:10

Har du någon bild?

0

Christina i Gbg

18 sep 2008 kl. 13:18

Nä, ingen tillgång till kamera just nu.
Kanske kan någon hjälpa mig under eftermiddagen att plåta och lägga in. Ska kolla med barnen :)
Kikade på Sommarsoppen, kan det vara den månne?? Har alla svampböcker hemma och sitter på jobbet nu när svampen dök upp. Rött kött???? Kan inte påminna mig ha sett det förut.

0

Irene A

18 sep 2008 kl. 14:03

Identifiera den kan jag inte, men föreslår rutsopp.

0

Jan A, Uppsala

18 sep 2008 kl. 14:59

Ja, det låter som (äkta) rutsopp.

0

Christina i Gbg

19 sep 2008 kl. 14:36

Hmmmm, Rutsoppen är jag väl bekant med så isf har just biotopen här förvrängt svampen till oigenkännlighet :) Men man ska aldrig säga aldrig. Foten är, kan jag tillägga, “KarlJohansknubbig” men platt, extremt färgrik och har som sagt den ljusgula rotförlängningen. Inget av detta känner jag igen från Rutsoppen. Ska se om jag hinner upp till Botan nästa vecka för det är gott om exemplar i olika storlekar. Återkommer om jag lyckas lösa gåtan. Tack för förslagen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone