Hittade idag i en park, växande under bänkarna direkt i grus, en för mig ny sopp. De enda träden i närheten är Lind.
Hatthuden på de unga exemplaren är mörk sammetsbrun och “rynkig”. Köttet är rosarött med blånad nere vid rörlagret. Rörlagret är ljust gult och blånar.
Foten är Gul i bottenfärg, blånar på mitten, röd i prickmönster (som eldsopp) längre upp och gul allra längst upp mot hatten. Den är också rotlikt avsmalnande vid basen och flera exemplar hade en platt fotform, men inte alla.
På äldre torkade exemplar var hatten läderfärgad och rörmynningarna hyfsat stora (ev. kantiga).
Någon som kan identifiera den?
Nä, ingen tillgång till kamera just nu.
Kanske kan någon hjälpa mig under eftermiddagen att plåta och lägga in. Ska kolla med barnen :)
Kikade på Sommarsoppen, kan det vara den månne?? Har alla svampböcker hemma och sitter på jobbet nu när svampen dök upp. Rött kött???? Kan inte påminna mig ha sett det förut.
Hmmmm, Rutsoppen är jag väl bekant med så isf har just biotopen här förvrängt svampen till oigenkännlighet :) Men man ska aldrig säga aldrig. Foten är, kan jag tillägga, “KarlJohansknubbig” men platt, extremt färgrik och har som sagt den ljusgula rotförlängningen. Inget av detta känner jag igen från Rutsoppen. Ska se om jag hinner upp till Botan nästa vecka för det är gott om exemplar i olika storlekar. Återkommer om jag lyckas lösa gåtan. Tack för förslagen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.