0 541 visningar

7 svar

Smörsopp i olika stadier..?

Sussi L

18 sep 2008 kl. 13:08

Jag har två snarlika svampar växande i trädgården. Den som är något mindre är betydligt mörkare i hattfärgen och växer lite mer spritt medan den något större växt relativt tätt samman.
Den större är också mycket mer gul i färgen på köttet nästan citrongul.
Trädgården är en gammal tallskog som förvandlats till villa-område. 
Bild 1-3 är på de mindre svamparna
4,5 på den större

0

Smörsopp i olika stadier..fler bilder

Sussi L

18 sep 2008 kl. 13:10

fler bilder

Bilder på den större varianten

0

Boman

18 sep 2008 kl. 13:33

Smörsopp ja. God torkad eller stekt rakt av.

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 13:55

Den är god men jag får spader på den, tar man inte av hatthuden i skogen så har kan en stor hoppklibbad klump i korgen men barr och annat elände och tar man av huden så klibbar fingrarna fast i allt sedan om det inte finns vatten i närheten och så måste man ha en extra korg till dessa annars blir det inte roliga när de har skumpat runt med annan svamp någon timme eller så i skogen/korgen. Nu var jag riktigt negativ mot denna goda kände jag men jag tycker så här, så de så.

0

Sussi

19 sep 2008 kl. 11:15

Tackar för era svar!

/ Sussi

0

Sussie

19 sep 2008 kl. 11:19

Får gratulera till att ha smörsopp i trädgården! Det är bara att steka dem och njuta. Ha en trevlig helg.
M.v.h. //

0

Boman

19 sep 2008 kl. 12:05

Jag hat, oftast, med mig vanligt smörgåspapper i korgen. Med den kan jag göra fållor för olika sorter, smörsopp för sig etc. Då kan man gömma den under en pappersflik så slipper man skräp.

0

Boman

19 sep 2008 kl. 12:10

Jag HAR…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone