Underbart! För första gången på säkert 15 år hittade jag idag en mandelriska.
Vad jag fattat lämpar den sig bäst som stuvad med dill, som skaldjur. Men, vad äter man till stuvning? Kan man lika gärna göra soppa? Skaldjurssoppa?
I recepten hittar jag pastasås på mandelriska.
Eller
Grattis! Till stuvningen kan du äta potatis, eller servera stuvningen tillsammans med något du tycker om i fisk, förlagsvis stekt.Risotto kanske funkar att göra på den, har inte testat än. Ska vid tillfälle, har ju sånt i frysen. Inte alls för att skryta, har inte heller hittat den på många år, men för nån månad sen så;-)
Hittade ett gäng (!!) mandelriskor i Lerumstrakten för några veckor sedan. Säkert 15 st. tillsammans men alla gick inte att ta tillvara. Har torkat dem för att hitta på något trevligt till svampmiddag under min och vännernas svampsafari med övernattning i hyrd stuga mitt i skogen i Dalsland om 1½ vecka. Hurra!!
På sidan i länken har flera recept, med tillagningsanvisning på mandelriska http://www.geocities.com/skogsraets/marisk.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.