0 335 visningar

10 svar

Första mandelriskan på 15 år!!

Salasias

18 sep 2008 kl. 13:26

Underbart! För första gången på säkert 15 år hittade jag idag en mandelriska.
Vad jag fattat lämpar den sig bäst som stuvad med dill, som skaldjur. Men, vad äter man till stuvning? Kan man lika gärna göra soppa? Skaldjurssoppa?
I recepten hittar jag pastasås på mandelriska.
Eller

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 13:28

Jaha, då e de ju bara å gratulera! =)

0

Boman

18 sep 2008 kl. 13:31

Grattis! Till stuvningen kan du äta potatis, eller servera stuvningen tillsammans med något du tycker om i fisk, förlagsvis stekt.Risotto kanske funkar att göra på den, har inte testat än. Ska vid tillfälle, har ju sånt i frysen. Inte alls för att skryta, har inte heller hittat den på många år, men för nån månad sen så;-)

0

Christina i Gbg

18 sep 2008 kl. 13:32

Hittade ett gäng (!!) mandelriskor i Lerumstrakten för några veckor sedan. Säkert 15 st. tillsammans men alla gick inte att ta tillvara. Har torkat dem för att hitta på något trevligt till svampmiddag under min och vännernas svampsafari med övernattning i hyrd stuga mitt i skogen i Dalsland om 1½ vecka. Hurra!!

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 13:34

Steker man ihop riskan först, innan man stuvar den? Jag menar, det förvillande ordet “förväller” man den, kokar ihop i eget spad eller… ja ni vet vad jag menar…

0

Boman

18 sep 2008 kl. 13:35

På sidan i länken har flera recept, med tillagningsanvisning på mandelriska http://www.geocities.com/skogsraets/marisk.html

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 13:48

Tack Boman, vilken guldgruva!!

0

Första mandelriskan någonsin.

gunhild i Kåddis

18 sep 2008 kl. 13:54

Jag har hittat min första mandelriska i Skövde förra veckan. Jag provsmakade mandelkremla (också min första) men inte riskan vilket jag ångrar nu efteråt. la upp den på en vedhög för att fota och hittade limsvamp (på bilden)

0

Helena A

18 sep 2008 kl. 15:20

Ha,ha länken är till min hemsida.
Nu har jag varit inne och ändrat så det går att komma vidare från receptsidan.

0

Boman

18 sep 2008 kl. 16:31

Där ser man;-) Det var en bra sida, ligger i favoriter nu.

0

Helena A

18 sep 2008 kl. 17:39

Tack!
Ska uppdatera den i nästa vecka eller så beroende på svampen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone