Kan någon så som Cicki gjorde på franska, servera en lista på engelska, en på holländska(/flamländska?), och en på tyska?
Här de aktuella svenska namnen igen:
Kantarell
Trattkantarell
Fårticka
Blek taggsvamp
Rödgul trumpet
Svart trumpet
Sotvaxskivling
Håller med dig Salasias, men… hur många skulle köpa Hygrophorus camarophyllis? Står det däremot Sotvaxskivling på etiketten säljer den nog bättre!
Samma sak med blek taggsvamp. Heter “fårfot” på franska. Däremot misstänker jag att ingen fransman skulle köpa “hydnum repandum”.
Sen är det aldrig fel att som återförsäljare bifoga det latinska/vetenskapliga namnet för att vara säker.
Man använder latinska namnet som mellanled i översättning mellan t ex svenska och franska. Via http://www.google.se får du det latinska namnet från ett svenskt svampnamn. Skriv sedan in det namnet i http://www.google.fr och välj franska som språk, så får du det franska namnet.
Jag har en lista (sparad som .pdf-fil) från British mycological society: “List of Recommended English Names For Fungi in the UK; Latin to English names”
Tyvärr tycks sajten för tillfället ligga nere. Listan är på 268 K och kunde vara bra att ha på Svampguiden. Vill du ha den Ola, så säg till. Jag har ju redan din e-postadress. Vill andra ha den så hör av er.
Tack för alla tips! Kom precis hem från jobbet och är totalt slutkörd. De senaste 1-2 månaderna har jag legat nära 100 arbetimmar/vecka så jag går liksom på reserven nu. Kan nämna att svamptillgången fortfarande ökar vecka för vecka och vi ligger nu nära 2 ton/dag i inköp, mest kantarell men tratten kommer nu starkt.
Nog om det. Ville bara förklara varför jag försöker göra det enkelt för mig. Skulle nog kunna googla fram översättningar till de flesta språk, men om någon så som Cicki gjorde på franska vill lägga ut en färdig lista här så blir jag glad och tacksam.
Jan, jag tar gärna emot din pdf. Kommer inte ihåg vilken adress du har till mig men bäst den här gången funkar info@wsfab.se
Då ser jag den “first thing tomorrow”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.