0 1221 visningar

6 svar

Kremla brun hatt och fot

Betan

18 sep 2008 kl. 17:09

Har idag hittat en välgigt speciell svamp.Den är ca 9cm hög.Hatten ljusbrun med några avskavade ljusa prickar. På undersidan fasta tätsittande skivor som efter att ha legat i korgen några tmmar blivit lite brunfläckiga. Foten knubbig och brun som hatten men den bruna färgen slutar tvärt där skivorna börjar.Lukten är mild och god.Hela svampen är fast och tung.Jag har aldrig sett något liknandeb och är intresserad av att veta vad det är.

0

Irene A

18 sep 2008 kl. 17:53

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 17:55

Vad är det för färg på skivorna?
Jag gissar inte på någon kremla, om jag får gissa. (Alla får väl gissa?)
Någon lite pluggskivling kanske?

0

Bettan

18 sep 2008 kl. 19:06

Tack för dom bra svaren!! Det var sammetsfotad pluggskivling.Nu har jag läst om den också! Den är inte lämplig att äta förstod jag men bra att färga garn med. Jag undrar om den är ovanlig?? jag plockar mycket svamp men har aldrig sett den. Bor på Gotland och heter inte Betan som det stod utan Bettan, det går lite fort ibland när man skriver.MVH!

0

Irene A

18 sep 2008 kl. 21:01

Kul att en gotlänning hittat hit! Det finns gott om gamla tallar på Gotland, så den sammetsfotade pluggskivlingen borde inte vara så ovanlig där. Hur ser det ut med svamptillgången annars?

0

Bettan igen

18 sep 2008 kl. 22:37

Vi har hittat många gula kantareller här i år. I dag när vi var ute så innehöll svapkorgen dessutom några härliga snöbollschampinjoner,bleka stora köttiga taggsvampar,dom första fina trattkantarellerna från vår välkända stubbe,härligt knubbiga små kremlor, några fasta fina röksvampar, en underbar Karl-Johan och naturligtvis små fina blodriskor med fint inrullad kant. Jag har en känsla av att det finns massor av svamp här just nu.nu.

0

Irene A

19 sep 2008 kl. 07:34

Bettan, tusen tack för rapporten! Det låter lovande inför veckan framöver som vi ska tillbringa på Gotland för att leta svamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone