0 997 visningar

7 svar

vad göra av blodriskor?

rosi

18 sep 2008 kl. 17:20

igår fann jag mängder av blödande svampar. plockade dem ej men ska tillbaka till skogen imorgon igen. är det värt att plocka dessa riskor och vad ska jag göra med dem?

0

Helena i Lund

18 sep 2008 kl. 17:22

Om du är säker på att det är blodriskor, så steker du dom länge och väl i smör… salta o peppra när svampen är klar, blanda ner i nykokt pasta, hyvla parmesan över. Klart! Very basic, very good!

0

rosi

18 sep 2008 kl. 17:26

ok, jag är iaf 98 % säker. när jag bryter en bit av hatten blir snittytan orange och lite saft tränger ut. ihåliga fötter och tydliga cirklar på hatten som skiftar lätt åt grönt på vissa. har för mig att det ska vara blodriskor… tacksam för svar.

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 17:37

Nog låter det som blodriskor. Kolla bilder o beskrivning här på sidan under matsvampar! Blodriskan är en av mina favoriter, ganska kraftig smak, så när du vet att det är blodriskor stek lite av den först o provsmaka! Som Helena säger så ska den stekas ganska länge. Jag tycker det är gott med lite vitlök i också :-)

0

Helena i Lund

18 sep 2008 kl. 17:54

Ja vitlök ska det ju vara! Så gott så gott… stek den tills den blir frasig, Rosi, på gränsen till kremerad! ;)

0

rosi

18 sep 2008 kl. 18:00

haha, okej. ska allt ta och plocka dem nästa gång. har hört så mycket bra om denna svamp. ska dock dokumentera dem ordentligt och lägga upp så det är helt säkert att det är just blodriska.

0

buffy

18 sep 2008 kl. 18:22

om mjölksaften är orange när den är färsk o grön när den har torkat, kan det bara vara blodriska. Tall- eller granblodriska.

0

rosi

18 sep 2008 kl. 20:09

okej, så då finns det ingen tvekan överhuvudtaget?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone