Jag frågade i en annan tråd om det var ok att ens fråga om man fick använda andras bilder. Jag menar om det är god nätikett? Här finns tusentals underbara, märkliga, färgsprakande foton, rena konstverken! Hur gör jag på ett korrekt sätt?
Jag ville bara ladda ner och tex använda som skrivbordsunderlägg på datorn! Dessutom tänkte jag fixa en egen “svampbok”, även det i datorn, som jag kan bläddra i under långa mörka vinterkvällar… ;-) Så då är det helt ok att göra det Salasias? Jag menar utan att fråga den som lagt upp bilden?
Du kan lugnt använda bilderna som läggs ut här och har dom för dig själv. Ingen av våra bilder skyddade med copyright då vi lägger ut dem själva.
Endast Mickes (svampguidens) bilder och bilder som hämtas från andra hemsidor och är copyriht märkt är skyddade. Det hör dock till god sed att alltid fråga upphovskvinnan(mannen) om lov när man vill använda upplaggda bilder.
Alla bilder är skyddade av upphovsrätt vare sig det står “copyright” på dem eller inte. Precis som med musik så får heller inte bilder laddas ner för personligt bruk om inte upphovsrättsinnehavaren medger det. Bilder som publiceras på svampguidens forum är det inte fritt fram att använda. Jag har inte läst det “finstilta” på svampguiden, men skulle bli förvånad om man som användare behöver godkänna att vem som helst skall kunna använda ens bilder.
Jaha, hur ska jag nu göra? Jag kan fråga den som lagt in en bild, och om den inte svarar så är det aja baja? Eller så gör jag som Tjorven, viskar för mej själv “Gode Gud, får jag ta en tårtbit till?” Nä skämt å sido, jag ska naturligtvis kolla med den som tagit fotot, vilket innebär att jag hade rätt från början! Men tack alla!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.