0 364 visningar

9 svar

använda andras bilder

Helena i Lund

18 sep 2008 kl. 17:20

Jag frågade i en annan tråd om det var ok att ens fråga om man fick använda andras bilder. Jag menar om det är god nätikett? Här finns tusentals underbara, märkliga, färgsprakande foton, rena konstverken! Hur gör jag på ett korrekt sätt?

0

rosi

18 sep 2008 kl. 17:23

gå in under “information” där finns info om hur man skall/bör göra. personligen har jag inget emot att man “stjäl bilder”

0

Helena i Lund

18 sep 2008 kl. 17:39

Tack Rosi, nu vet jag att det är ok att fråga om det i forumet! Ska bara komma ihåg vem det var som tog en underbar bild på blodsoppeknoppar…

0

Mimmi, Mjölby

18 sep 2008 kl. 22:30

Blodsopparna finns i tråden “Tjusig sopp”!

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 23:35

Användas till vad? är den stora frågan. Du får ladda hem vilka bilder du vill och titta/använda på din dator, men inte använda dem i andra sammanhang.

0

Helena i Lund

19 sep 2008 kl. 05:44

Jag ville bara ladda ner och tex använda som skrivbordsunderlägg på datorn! Dessutom tänkte jag fixa en egen “svampbok”, även det i datorn, som jag kan bläddra i under långa mörka vinterkvällar… ;-) Så då är det helt ok att göra det Salasias? Jag menar utan att fråga den som lagt upp bilden?

0

Dieter Endom

19 sep 2008 kl. 09:15

Du kan lugnt använda bilderna som läggs ut här och har dom för dig själv. Ingen av våra bilder skyddade med copyright då vi lägger ut dem själva.
Endast Mickes (svampguidens) bilder och bilder som hämtas från andra hemsidor och är copyriht märkt är skyddade. Det hör dock till god sed att alltid fråga upphovskvinnan(mannen) om lov när man vill använda upplaggda bilder.

0

P3

19 sep 2008 kl. 11:08

Alla bilder är skyddade av upphovsrätt vare sig det står “copyright” på dem eller inte. Precis som med musik så får heller inte bilder laddas ner för personligt bruk om inte upphovsrättsinnehavaren medger det. Bilder som publiceras på svampguidens forum är det inte fritt fram att använda. Jag har inte läst det “finstilta” på svampguiden, men skulle bli förvånad om man som användare behöver godkänna att vem som helst skall kunna använda ens bilder.

0

buffy

19 sep 2008 kl. 11:14

Jag har sparat en del svampbilder fr svampguiden i differential-/diagnosticeringssyfte, för eget bruk. Bilder jag själv lägger ut här räknar jag med kan komma att användas på liknande vis, och det tycker jag är bra.

0

Helena i Lund

19 sep 2008 kl. 13:01

Jaha, hur ska jag nu göra? Jag kan fråga den som lagt in en bild, och om den inte svarar så är det aja baja? Eller så gör jag som Tjorven, viskar för mej själv “Gode Gud, får jag ta en tårtbit till?” Nä skämt å sido, jag ska naturligtvis kolla med den som tagit fotot, vilket innebär att jag hade rätt från början! Men tack alla!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone