0 343 visningar

6 svar

Vilka svampar?

Edvard

18 sep 2008 kl. 17:52

Här är torsdagens fynd i Kullaskogen utanför Umeå. Som totalamatör vore det kul med lite feedback på fynden. Vad är det för svampar? Har av Svampguidens bilder gissat mig till att nr 3 är Fårticka och nr 4. är Blek taggsvamp, stämmer det? Och vad är de andra sorterna för nåt? Tacksam för hjälp.

0

rosi

18 sep 2008 kl. 18:01

dålig bild… svårt att se men 4 ser ut som taggsvamp iaf så mycket kan nog till och med jag se =)

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 18:08

Nu är jag ingen expert, och så bildkvaliten på det… men kan nr1 vara Druvfingersvamp (Ramaria botrytis), nr2, känner jag igen som kremlor (Russula)...
Det är mina gissningar!

0

Värmdöbo

18 sep 2008 kl. 18:14

5’an skulle kunna vara sandsopp.

0

Edvard

18 sep 2008 kl. 22:15

Tack för hjälpen. Är Druvfingersvamp en matsvamp?

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 22:21

De enda du ska äta av de där, utan vidare forskning, är fårtickan och taggsvampen. Möjligen soppen nere till vänster. Resten ska du nog slänga.

0

Irene A

18 sep 2008 kl. 22:31

Håller med Salasias. Fingersvampen är en i komplexet “gul fingersvamp”, osäkert vilken art, svampen nere till vänster är en alldeles för gammal sandsopp, längst upp ligger flera olika kremlearter. Fårtickan och den bleka taggsvampen är säkra svampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone