0 13102 visningar

24 svar

Förvara kantareller

Marre

18 sep 2008 kl. 18:50

Vad göra med gula kantareller? Kan man torka dom? Förlorar dom sin goda smak då eller hur ska man göra med Gula kantareller?

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 18:53

Jag har fått lära mig att man inte ska torka dem, att de blir väldigt hårda och riskerar att bli beska. Jag förväller mina (alltså låter den egna vätskan koka in) saltar lite och sen fryser jag in dem i “lagoma” förpackningar.

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 19:02

Jag tycker att man ska konservera dem i saltlag, blek taggsvamp likaså, smak och konsistens blir bra då och det håller sig i åratal… har jag hört, mina blir aldrig äldre än 10 mån.! =))

0

Marre

18 sep 2008 kl. 19:20

Vaddå låta den egna vätskan koka in? Ska man inte koka på vanligt vis, dvs tillsätta vatten? Jag fattar inte hur du menar…

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 19:25

Nä, du tar ett torrt, rent kärl och låter svampen ligga där på svag värme, så att du får bort en hel del vatten. Jag brukar låta lite “spad” bli kvar och så fryser jag i påsar som jag suger ut luften ur!

0

Marre

18 sep 2008 kl. 19:29

Ok! Då fattar jag ;)
Tack för hjälpen!

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 19:29

Hmm..ok. Det är förmodligen dumt att använda ordet “förvälla”. Men så här gör man: Man rensar och skär svampen i mindre bitar. Lägger dem (utan extra vatten!) i en kastrull/stekpanna och hettar upp, under omrörning, och när man ser att det börjar komma ur vätska så sänker man värmen och låter det puttra tills det mesta av vätskan kokat in. Sen kan man antingen frysa svampen eller tillsätta smör och steka. Färsk svamp innehåller mycket vätska för det mesta. Ibland om det har varit extremtorrt kan man få tillsätta lite vatten, typ ett par matskedar. Hoppas jag kunde förklara begripligt! ;-)

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 19:30

Hoppsan - jag tror jag och RasBohlin svarade samtidigt! :-) Ja då fick du extra mycket info! ;-)

0

svampstaff

18 sep 2008 kl. 20:21

Frys in dom färska utan konstigheter.Då blir dom godast.

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 20:25

svampstaff - fryser du in dem som de är alltså? Hur lång hållbarhet? Det vore ju rätt praktiskt att hoppa över förvällandet ;-)

0

svampstaff

18 sep 2008 kl. 20:32

Inga problem upp till året!Då är ju nästa säsong igång ändå.Enligt mig blir dom mkt mkt godare färskfrysta.Lite mer tuggmotstånd kontra dom blaskiga förvällda.

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 20:42

OK. Jag ska prova det! Tack för tipset!

0

Torsten

18 sep 2008 kl. 21:04

Man behöver inte frysa in eller torka kantareller.. bara lägg dom som dom är i en plastpåse.. bara det är mörckt så ruttnar dom inte.

0

Tomas Hedén

18 sep 2008 kl. 21:36

Detta är mitt standardtips.
http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp
Konserven håller i åratal. Förvara burken mörkt. Våra burkar står på en hylla i garaget

0

RasBohlin

18 sep 2008 kl. 21:51

Jaha, där kom ju länken också!
Jag blev mkt nöjd med den metoden!!!

0

Marre

19 sep 2008 kl. 09:10

Tack för alla svar!

Jag tror jag ska prova både att förvälla och färskfrysa få se vilket som blir bäst.

Ha en bra dag!

0

Peter, Linköping

19 sep 2008 kl. 09:17

Instämmer angående konserveringen.

Mitt enda problem är att jag har en tvåårig tunna konserverade kantareller stående som jag inte vet om jag vågar sätta i mig.

0

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 09:30

Det ska väl inte va nån fara, om du gjorde det ordentligt?!?

0

buffy

19 sep 2008 kl. 10:28

Om konserverade livsmedel inte har hållit sig, känner man det synnerligen tydligt på lukten när man öppnar burken. Ev. botulinumtoxiner känner man varken lukt el smak av, men de förstörs mkt effektivt av upphettning till minst 80 grader i knappt 10 min, se Livsmedelsverkets hemsida.

0

Peter, Linköping

19 sep 2008 kl. 10:45

Jag var jävligt noga med konserveringen, och förra året åt min mamma upp en del av kantarellerna utan att bli sjuk.

De får gå i en soppa eller nåt där jag är säker på att hetta upp dem tillräckligt.

0

buffy

19 sep 2008 kl. 11:08

Det blir iofs mkt varmare när man steker än när man kokar, här är länken till Livsmedelsverkets botulismsida:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10449&epslanguage=SV

0

Karin Hedén

19 sep 2008 kl. 11:15

Hej Peter!

Vad menar Du med “en tunna” och att Din mamma åt upp en del av kantarellerna? Har burken varit öppnad? En öppnad burk måste tillredas med en gång. En öppnad burk går inte att spara. Det är alltså bättre att konservera i flera små burkar än i en stor.

0

Peter, Linköping

19 sep 2008 kl. 11:18

Nej nej, hon fick en helt oöppnad burk, med insuget lock och allt sånt.

Jag menade bara att den jag har kvar (jag har egentligen ett par små också) är rejäl, som en tunna, och att det vore synd på så rara ärtor om den inte stått sig i 2 år.

Om jag öppnat en konserv så äter jag givetvis ur den eller slänger det som blir över.

0

Peter, Linköping

19 sep 2008 kl. 11:21

Sant, buffy.

Frågan är bara hur konsistensen blir på mina fleråriga kantareller i stekpannan.

0

Karin Hedén

19 sep 2008 kl. 14:53

Peter!
Allt låter helt ok. Ät Du upp Dina rara ärtor! På våra hyllor i garaget finns tio år gamla konserver!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone