Testade att ta lite teetre blandet med lite olivolja…smetade på mig detta just runt hårfästet o halååååå inga älglusar satte sig idag på mig:)))) Jo på jackan då men det gör ju inte nåt…. ;)
Tackar för ett kanon tips:))) vem det nu var som tipsade om detta? Och i vilken tråd? Men läste gjorde jag:))))
Lite svårt att se men du kolla här jag hittade den andra slingan om älglusen…där lite längre ner finns det några länkar
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=113510&fnr=1&sok=hjort&Start=0&Offset=50&18
Men vilket bra tips. De där älglusarna är hemska. De liksom kniper sig fast och är nästan omöjliga att både ta bort och döda. Det finns en skog jag faktiskt drar mig för att åka till för att där är så mycket älglus. Kan man köpa TeeTreoil på hälsokosten eller var?
Tack för tipset.
Vad härligt!!! Jag var uppe vid ett ställe där jag plockat blodriskor, på Backavägens topp in mot skogen, men där hade växt upp så mycket gräs så det gick inte att komma fram. (Var inte där förra året)
Där fanns det många älglusar, usch. Men fick vända pga gräset så jag fick bara en på mig men de surrade sitt dova surr i öronen på mig.
Nu har jag testat Tee Tree oil. Jag smorde in det mesta som syndes utanför kläderna. Och jag måste säga inte ens myggorna ville ha mig. Jo en var och surrade en sekund sen flaxade han iväg. Men vanliga flugor kan också vara påträngande och det var inte en enda fluga i närheten av mig.
Så det funkar kanonbra.
Det låter super! Har själv inte testat det men får kleta på mig i morgon. Tror jag ska ha en flaska ngn stans hemma. Hoppas verkligen att det fungerar så jag slipper gå omkring med min nätjacka. Har under alla år som hästtjej utvecklat samma fobi för krypen som mina hästar har.
Så om detta fungerar kommer jag vara evigt tacksam!
På mig funkar inte teetree speciellt bra, de små vämjeliga kräken känner troligen nån OK doft ändå trots att jag smörjer runt om och in i håret en bit.
(Jag dyrkas av alla som kan bita och suga blod - men ändå..)
I dag provade jag tipset som någon lämnat i forumet om att dra en nylonstrumpa på huvet. En lite stiliserad variant där resårn i strumpbyxorna var tillräckligt fast för att sluta tätt runt huvudet, sen knöt jag helt sonika en knut på benen till en tofs -så att skapelsen kom att se ut som en lättare sommartoppluva.
Hittils det som funkat bäst trots att de var några som försökte krypa in under luvan bakom öronen.
Tack och lov hinner man känna dem på bar hud så man kan ta dem innan de försvunnit in under kanten.
= Tack för tipset vem du nu var! =
Madde och Salasias
Jag blandar ut oljan med olivolja annan olja går säkert lika bra det blir nog för starkt annars.. Jag smorde inte bara in hårfästet utan hela ansiktet också. Armarna upp till armbågarna, hals, över bröstet, nacke + nackens hårfäste. Mao allt som ev kunde locka de små äckliga krypen. Jag har precis som du nästan utvecklat en fobi mot älglus och bromsar, blinningar också.
Jag hade med mig min insektshatt igår men den behövde jag inte använda.
Hej Zingo 123!
Jag trädde också en nylonstrumpa över huvudet när jag gick ur bilen och skulle gå in i skogen. Det var bara det att en polisbil råkade köra förbi och sedan bar det av till polisstationen…
Väl där fick jag inget gehör för att man plockar svamp maskerad till rånare. Jag blev fälld i Tingsrätten för förberedelse till grovt rån. Domen blev hård:
Förbud mot att bära nylonstrumpor över ansiktet och på benen under 5 år samt förbud mot att ljuga inför sittande rätt under de närmaste 10 åren.
Däremot går det bra med, enligt tingsrättens dom, “vanliga tubsockar eller därmed jämförbara fot- och benbeklädnader som inte kan anses förebåda risk för fortsatt brottslig verksamhet”.
Min advokat överklagade och jag blev så småningom frikänd i Hovrätten för Västra Sverige. Eftersom jag fick tillbringa en månad i häktet under bästa svampsäsong fick jag ett saftigt skadestånd och kan därför tänka mig att återigen ge mig ut i skogen med en nylonstrumpa över huvudet, det var värt varenda krona!
Usch Bengt - vilken otrevlig upplevelse du varit med om..
Bengt Sändh - den sjungande snusfabrikörn är också bra på att berätta mustiga och livfulla skildringar direkt från livet. Månne ni ska slå er i lag, om ni nu inte redan är samma person som bara tappat prickarna över a.
:-D
Måhända en tillsats av Bengts snus skulle göra susen i teetreemixturen mot den parasiterande ohyran vi avhandlar.
Jag tänker i allafall fortsätta med min svala luftiga sommarluva av strumpbyxrumpa.
Fördelen med den mot en prasslig jackluva är att jag hör polissirenerna på långt håll… :-D
Ja nu så här efteråt är det ganska roligt men då var det blodigt allvar även om min hustru Svea Silfverstolpe-Johansson tyckte att jag skulle behålla strumpan på för gott för hon tyckte att jag blev så slät och fin i ansiktet.
Nästa gång som jag ska ut i skogen kommer jag hålla älglössen borta genom att ta på mig en gammal röd toppluva som jag klipper två hål i för att kunna se var jag går. Det måste väl ändå vara tillåtet eller?
Det gäller bara att komma ihåg att inte ta på mössan bakochfram…
Bengt
Jag tror att du missuppfattat mig lite… ;-)
Jag har byxrumpan på huvudet inte över ansiktet - det är kanske därför jag klarat mig från att bli misstänkt av polisen, grannarna tittade visserligen konstigt när jag kom i min bleka luva och sambon hade en stilla undran om jag inte skulle ta och stanna i skogen en stund.
Angående din beskrivning:
.. “vanliga tubsockar eller därmed jämförbara fot- och benbeklädnader som inte kan anses förebåda risk för fortsatt brottslig verksamhet”...
så kom jag att fundera över om jag skulle ta och prova med en sån där strumpa med tår på -
men det kanske är vådligt nu så häri älgjaktstider.
Nej…knädelen är definitivt ett bra alternativ med lite extra utrymme i.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.