Hej, jag var ut och plockade svamp idag, och när jag tog upp en svamp märkte jag (till min förskräckelse) att det var lömsk flugsvamp. Min fråga: nog kan jag väl tillaga den övriga svampen trots att den (genom mina händer) ev. kommit i indirekt beröring med lömska flugsvampen?
Man ska vara försiktig men noja finns det ingen anledning till. Äta svampen ska man inte, inte smaka heller eller låta små barn leka med den. Om den var så farlig att man inte kan beröra den utan att” föra giftet vidare” så skulle ju sporerna i så fall förgiftat all annan svamp/bär etc.
Så lugn, ingen fara alltså.
Jo, det var väl det jag tänke. Ville ändå kolla för säkerhets skull (jag tänkte bjuda vännerna på svampstuvning, så därför ville jag vara säker, skulle jag ha dem för mig själv skulle jag inte vara så noggrann :) )
Flugsvampen växte i ekskog, och även om jag inte funnit lömsk förrut är jag ganska säker på att detta var det.
Då e det nog kört nu…
http://svampguiden.com/forum/visa/114295
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.