Mja, nje! I Skåne är det ingen höjdare att gå i mörka mossiga granplantager, där är det nästan tomt, någon kremla och röksvamp men annars inte mycket att hänga i granen:) Nej här är det nog luftiga Bok och Ekskogar som gäller kanske någon upphuggen gata i garnplantagen kan ge lite sopp. Stolt fjällskivling och sopper hittar jag på öppna betesmarker med enstaka träd. Igår hittade jag 25lit Svart trumpetsvamp i gräs under Bok i mycket gles skog. Så mitt förslag till dig Mimmi är att om du kollar efter en svampklubb i din närhet de brukar ju ha utflykter där även icke medlemmar kan delta i eller så talar du om var du bor så kanske du kan hänga på någon av oss. Men som sagt en bra svampbok och kompass är alltid bra att ha. Lycka till nu när jag har ställt till det för dig, med skog och fyndplatser menar jag.
haha, du har nog inte tagit mina kantareller.. för jag bor i uppland. jag är också hjälplös brud i skogen, men nu gav min pojkvän mej en kompass å då vet jag iallafall vilket håll jag ska åt påvägen hem… är så upptagen med att spana efter svamp så lokalsinnet försvinner helt, fastän jag inte fattar det förrän det är försent.
jo, han e rätt klok. ibland. hehe.
han kan vara lite jobbig att ha med i skogen..frågar typ vad alla konstiga ointressanta svampar är…å går alldeles för snabbt så han hittar inget…å så blir han otålig om vi inget hittar eller hittar för mycket!
ojoj, nu är ni två om svampmarkerna, hur ska det gå?! ;)
Du bor ju i en underbar trakt med många olika biotoper så du borde inte ha svårt att hitta svamp i de trakterna. Häng nu inte läpp, upp med hakan, läs i dina svampböcker var du kan hitta svamp och så uuuut och iväg, det är klart att du hittar om inte annat så kanske det blir extra fart på svampstaff så du hör hur han brötar runt i skogen så är det bara att hänga på :))
Vet att du kan gå ut i närmaste skog där du bor och börja leta (ta med dig ett ordentlig svampbok - allt går inte att äta)!! Många gånger går även erfarna svampplockare “över ån” för att hitta svamp (inte illa menat) och ser inte vad de har på nära håll. Har hittat massor av ätlig svamp inom 2 km avstånd och jag bor i utkanten av Hässleholm i NÖ Skåne. Kantareller, Soppar, Svart Trumpetsvamp, Kremlor, Vårtig Röksvamp, m.m. Borde inte vara sämre i Östergötland och omkringliggande landskap. Här nere börjar det dock se lite torrt ut nu.
M.v.h.//
Nu tycker jag att dom som anklagar folk med massa skit ska tagga ner, om det är nu så som du säger att svampstaff bara tillför forumet en massa skit så kan man ju undra hur ärlig du är som inte vågar stå för vem du är här på forumet, få sitt namn missbrukat kan hända alla men då är den personen inte riktigt frisk i huvudet och har då inget här att göra, att försvara sig mot intrång då tycker jag svampstaff gör rätt som förvarar sig, han har tillfört både ris och ros här men har ändå ingen rätt att få sitt namn nersvärtat och då gör han rätt som anmäler detta, hur skulle ni själva tycka om det hade hänt Er!!!
Nu vill inte påstå att jag varit så förtjust i svampstaff innan, men jag tycker det är lite taskigt att trolla med hans namn när han faktiskt är trevlig för första gången. Verkligen inte alla som ger ut detaljerad vägbeskrivning till sina kantarellställen.
Fast lite kul är det när han i självgodhetens tecken tror att det är HAN så får ett skamligt förslag av tjejen.. :D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.