0 1007 visningar

20 svar

Självlysande röd...

Salasias

18 sep 2008 kl. 22:27

..liten skivling. Trodde jag hade namnet scharlakansvaxskivling eller liknande men tittar jag på den på nätet så stämmer det ju inte.
Så, vad är det för snygging?

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 22:32

mönjevaxing kanske..väldigt snygg

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 22:36

latinska namnet Hygrocybe miniata
men hittade ingen lika vacker som din

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 22:36

bra det går för mig latinskt namn
Hygrocybe coccinea inte miniata

0

Mimmi

18 sep 2008 kl. 22:37

En gullig liten svamp du hittat

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 22:37

Nja, och jag tittade här, och det stämmer ju inte ett dugg..
http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/hygrocybe_miniata.htm

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 22:39

Är det inte en Blodvaxing? Hygrocybe coccinea

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 22:41

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 22:41

j_la svampböcker har en jättefin bild i en av mina böcker som ser ut precis som Salasias svamp..Svenskt namn Mönjevaxskivling , latinskt namn Hygrocybe coccinea…..Den har förmodligen bytt namn sen Bo Nyhlen gav ut sin bok…..

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 22:45

Nämen - har vi samma “Nylen-bok”? I min heter Blodvaxingen coccinea medan Mönjevaxingen heter miniata. Hur ska vi vanliga svampplockare kunna hålla i sär arterna om svampboksförfattarna krånglar? ;-)

0

MP

18 sep 2008 kl. 22:49

0

Nyhlen bok från

Bigritta F

18 sep 2008 kl. 22:50

1980-1985 står det i min
“Svampar i skog och mark”

0

Nyhlen bok från

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 22:53

OK - min heter Svampar i Norden och Europa och är tryckt 2001. Det kan ju förklara saken! Få se om någon vaxingexpert kan tala om vad det är för svamp, jag har också hittat några av dessa. Otroligt lysande i färgen och vackra!

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 22:53

och nu säger micke att det är en spindling ingen vaxing i din tråd MP….Tur vi inte tänker äta dom små skönheterna iaf

0

Tanja i Gagnef

18 sep 2008 kl. 22:55

Fniss.. många små röda svampar finns det.. ;-)

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 22:58

Nej Birgitta F det är Janes svamp som är en spindling inte MPs. /Salasias och Mp har säkert vaxskivlingar, antingen Blod eller Mönje.

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 23:01

lol ,nu såg jag janes bild oxo….den är också söt.
Men märkligt att blod / mönje vaxskivling tidigare stod under samma latinska namn

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 23:05

Nä, inte samma som MPs… Den här var seg. Nu är den kastad tyvärr. Morsan tyckte den såg så farlig ut….

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 23:07

Dan har en liten grop, som en trattkantarell, och skivorna är inte så skrynkliga som på MPs…

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 23:24

Och den här stämmer ju inte heller…
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrocybe_punicea

0

Irene A

19 sep 2008 kl. 08:34

Det närmaste jag kommer, är mönjevaxing, Hygrocybe miniata.
Vissa arter är svåra att jämföra med bilder på nätet, dels för att utseendet varierar ganska mycket, dels för att tolkningen av arter kan variera mellan olika länder.
Sen finns det förstås många svampar som helt enkelt har fått fel namn.

Här finns ett par andra bilder av mönjevaxing:
http://mycologie.catalogne.free.fr/ImagesPagePhoto8/Hygrocybe_miniata.jpg
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Hygrocybe_miniata.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone