0 444 visningar

8 svar

Ostronmusslingars olika färger!

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 22:38

På bilden kommer ni att få se ett “litet” spektra av hur olika färger Ostronmusslingen kan ha. OBS! dessa växte på samma boklåga och jag har sett minst 2 st som är mörkare än den mörkaste på denna serie. Så vad menar man med Ostronmussling och Blek ostronmussling, vad skiljer dem åt mer än “färgen” :))

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 23:19

är den synonym med shitake ?
tack för bilderna tänkte åka en sväng till största bokskogen i Bohuslän imorrn. Där ska finnas både ostronmussling och svart trumpetsvamp

0

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 23:28

Nej, nej. Shiitake, Lentinula edoder är en skivling. Ostronmussling är något helt annat men även den en svamp som odlats i hundratals år i Asien där den även använd i medicinskt syfte Prices som Shiitaken. Kolla runt på nätet det är en fantastisk svamp denna Ostronmussling och den har ett betydligt högre torrsubstans än de flesta andra svampar så igår plockade jag ca 10 lit. blev 8lit. rensat och nerskuret, det blev 8st. 0,5 lit. burkar konserverat.

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 23:33

tack för svaret JAS , verkar bli en spännande dag imorgon

0

Birgitta F

Sofia, Skåne

19 sep 2008 kl. 00:31

Den heter ostronskivling i affären :)

0

Sofia, Skåne

19 sep 2008 kl. 00:33

Glömde säga “Jättefin ostronkrans, JAS!”

0

Sussie

19 sep 2008 kl. 02:14

Nu gråter jag!! Om de bilderna stämmer så har jag kastat minst 2.5 liter Bleka Ostronmusslingar förra veckan pga att min kamera krånglar så jag inte kan få den artbestämd (vad jag säger sen är censur….....).    :-(
M.v.h. //

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 22:33

min tur till en förmodligen planterad bokskog blev en besvikelse det enda som fanns var grönmussling…tar nog 150 år till innan den sanna ostronmusslingen visar sig där

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 22:50

Man kan fuska! Det går att köpa mysel och så kan man “plantera in” det i sin skog på lämpligt substrat, helst då en lagom gammal lövlåga så klart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone