Bestämde mig för att försöka mig på att torka lite svapt jag hittat. (trattkantareller och svart trumpetsvamp, som jag rensat och delat upp i mindre bitar)Efter lite efterforskningar i ämnet tog jag ut ugnsgallret, lade på lite tidningspapper och spred ut svampen i ett mycket tunnt lager på detta. Jag ställde upp svampen i “brödskåpet” ovanpå kylskåpet då jag läst mig till att detta utrymme tydligen skulle lämpa sig väl för ändamålet. Nu till till min fråga:
Ungefär hur lång tid tar det innan förruttnelseprocessen sätter igång? Om svampen börjat processen lite innan den torkat, är den då helt förstörd - farlig att äta?
Ett dygn efter att jag börjat torka, tycker jag mig nämligen ana en lite jäst doft från svampen. Luckan till skåpet har jag tyvärr haft stängd i stort sett hela tiden, även om skåpet knappast är av en helt sluten typ. Går det att rädda svampen? Den är dryga dygnet efter plockning fortfarande ganska mjuk. För sent?
Eric, det låter som om ditt skåp har lite dåligt med ventilation. Luften måste cirkulera för att fukten ska föras bort. Ta ut gallret och ställ det luftig så blir det bättre. har du en vanlig fläkt, typ bordsfläkt hjälper den till.
Torkande svamp ska inte lukta och trattisar brukar torka iaf på ytan över natten. Om inte, byt ställe och papper.
Det har hänt att jag fått slänga massa trattisar för att de börjat mögla på tidningar. Nu har jag köpt billiga torknät på låg ställning (för kläder tror jag) från J*la (har även internet-butik). De går att stapla ovanpå varann och tar då liten plats. Perfekt för svamptorkning! Det tar flera veckor innan de är torra och i sluttampen slänger jag in dem på en plåt i ugnen på 50 grader så torkar de “klart” på 10 minuter!
Hoppas trollet skrev detta. Om det tar flera veckor för svampen att torka, då är metoden fel och bör revideras. Trattkanatrell torkar hos oss över natten, utan fläkt på ett par dagar till knaster torr. Men för det måste luften komma åt att cirkulera dvs ,man behöver nät. eller så byter man papper så snart det blivit fuktigt. I värsta fall riskerar man att bli allvarligt sjuk av dålig svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.