0 301 visningar

8 svar

Skinn och ticka, men vilka?

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 00:29

Frugan har kommit hem med en vit ticka som bodde på granlåga och ett skinn som bodde i STOR koloni i mossan UPPE på en sten.
För att börja med skinnet, bild 1-4,  så tycker/tror jag det är vårtöra, Thelephora terrestris, trots växtplatsen och trots att alla frk saknade den ljusa kanten som arten brukar ha.  När jag kollade ”Katalogen” upptäckte jag flera märkliga uppgifter i Thelephora-gänget.  Det sägs t.ex. inte ett ord om att ’vårtöra’ är en mykorrhizasvamp – den är faktiskt världsberömd som sådan!
T. penicillata kallas där ’trollskägg’ men kollar man lite på Internet så kallas också T. mollissima för – just det, ’trollskägg’. Vad säger våra *-or om detta?

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 00:33

Så kommer sista skinnbilden (4) och två på den vita tickan från granen (bild 5-6) som det också fanns MÅNGA av. Vad är det? Den luktar (ffa) och smakar gott.
Och den växer på riktigt murken gran!

0

Lena M

19 sep 2008 kl. 07:37

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig men det är fina bilder.
Det finns flera här på guiden som är duktiga på tickor / skinn så förhoppningsvis kommer de till undsättning.

0

NadaL, Umeå

19 sep 2008 kl. 08:41

Hej Jan A,

Fina bilder!
Tror att det är vårtöra på dom 4 första bilder.
Tickan vet jag ej vad det kan vara,hoppas du får svar snart.

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 09:15

Ja, Nada, det är bara växtsätt och små detaljer som skiljer dessa från “för mig mera normala vårtöron”. Måste nog försöka orka ta mig ut till vårtörestenen!

0

Irene A

19 sep 2008 kl. 09:25

Om tolkningen är riktig vet jag inte, men T. penicillata och T. mollissima har i alla fall uppfattats som synonymer. Det förstnämnda är i så fall det gällande namnet.

Den vita tickan borde väl vara snövit ticka, Tyromyces chioneus?

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 09:37

Tack Irene, det var den jag trodde på - och mina antydningar gick väl också åt det hållet. Men hur sällsynt är den på gran, då? Enligt Klas sällsynt, enligt katalogen en verklig allätare!

0

Irene A

19 sep 2008 kl. 10:01

Den snövita tickan är allätare, men framför allt funnen på björk.
Under tickinventeringsprojektet i början på 90-talet rapporterades den från 211 lokaler, och med 3% av fynden på gran..

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 10:21

Tack för det, Irene! Så tämligen ovanlig på gran iaf!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone