0 368 visningar

23 svar

Vilken svamp önskar du hitta

Maric / Arlanda

19 sep 2008 kl. 09:19

Men inte har hittat.
Jag själv letar ff efter blomkålssvampen och mandelriskan.
Helst av allt mandelriskan då jag är så nyfiken på dess smak, som jag läst andra här på forumet har talat om.

Passar på att önska Eder, en trevlig helg!

0

Peter, Linköping

19 sep 2008 kl. 09:22

Instämmer fullständigt på mandelriskan!

Jag har fått expertråd om var man kan hitta mandelriskan i mina trakter och skall ge mig ut och söka i helgen.

Även sillkremla och kanske toppmurkla. Stjärnhovstryffeln hittar jag gärna igen.

0

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 09:27

Jag önskar hitta Stolt fjällskivling för det har jag aldrig ätit, men den kanske inte är så vanlig på västkusten…

0

Meriona

19 sep 2008 kl. 09:31

Jodå, de växer i kanten av min mors trädgård. :)

0

buffy

19 sep 2008 kl. 09:31

Rödgul trumpetsvamp skulle jag vilja hitta, men får göra lång utflykt isf, tror ej den växer i NV Skåne.

0

Mandelriska

Annette L, norr om Sthlm

19 sep 2008 kl. 09:33

vill jag hitta & nejlikebroskskivling…

0

buffy

19 sep 2008 kl. 09:33

Stolt fjällskivling växer i af på Skånes västkust.

0

Meriona

19 sep 2008 kl. 09:36

Jag vill hitta svarta trumpeter.

0

RasB

Maric / Arlanda

19 sep 2008 kl. 09:37

Har ett jättefint exemplar av stolt fjällskivling som växer i skogen bakom mig.
Men då jag inte vågar mig på den så får den stå där.
Hittar du inga så hör av dig, kanske kan packa ner den i bomull i en kartong och skicka till dig :-)

0

Anette

Maric / Arlanda

19 sep 2008 kl. 09:39

Nejlikebroskskivling finns här :-)

0

Jonnie

19 sep 2008 kl. 09:40

Elfenbensopp, endast funnen i Göteborgs botaniska trädgård..

Skulle vilja hitta ett jättbestånd i någon av mina stora granskogar…för att sätta myror i huvudet på alla mykologer som vet att Elfenbensopp kräver ett visst amerikanskt barrträd för att överhuvudtaget växa..DET vore något det..

0

Anette

Annette L, norr om Sthlm

19 sep 2008 kl. 09:42

Kan du den? Den vill jag plocka…reser mer eller mindre hela nästa vecka, men kanske hinner jag komma till dig och lära mig den? Den finns nog här med…men jag är inte 100% säker på att artbestämma den…

0

Anette

Maric / Arlanda

19 sep 2008 kl. 09:52

Det var Dieter som lärde mig den och den växer kvar på samma ställe där vi hittade den.

0

Anette

AnnetteL, norr om Sthlm

19 sep 2008 kl. 09:54

Jag hör av mig via mailen, när jag har bättre koll på veckan ;=)

0

Anette

Nilla59

20 sep 2008 kl. 14:50

Det var en bra tråd. Men min lista är så lång så jag tar några av önskesvamparna:
Blomkålssvamp, Busksvamp, Stolt Fjällskivling, Druvfingersvamp, Jätteröksvamp, Toppmurkla, Violgubbe mm. Det var ett litet urval av de hetaste objekten.

0

Anette

Emma

20 sep 2008 kl. 15:06

Jag är nybörjare på det här, vågar mig än så länge inte på mer än lite soppar och kantrareller. Men idag hittade jag en Blomkålssvamp på 1,3 kilo!

0

min önskesvamp

Nina A

20 sep 2008 kl. 15:32

svart trumpetsvamp,mandelriska och blomkålssvamp är mina önskesvampar
och gärna ett jättebestånd av stolt fjällskivling :)

0

min önskesvamp

Boman

20 sep 2008 kl. 16:30

Mandelriska, och jag hittade två st idag;-)

0

min önskesvamp

Brenko

20 sep 2008 kl. 16:45

I år har jag hittat goliatmusseron och rödgul trumpetsvamp, svampar jag läst om och suktat efter innan. Den rödgula är väl ingen sensation, men jag blev glad av att hitta dem i mängd i min skog bakom huset.

Nu vill hitta streckmusseron och sotvaxing. Fantiserar om att streckmusseronen ska ha nån likhet med goliat, iaf konsistensmässigt. Givetvis önskar jag hellre hitta fler goliat än ovan nämnda svampar, men det känns som man kan se sig om i stjärnorna efter dem här i södern.

0

min önskesvamp

Boman

20 sep 2008 kl. 17:36

Glömde, ska hitta den där Goliath.

0

min önskesvamp

MP

20 sep 2008 kl. 17:48

Goliat, svart trumpet och blomkålssvamp men inte nödvändigtvis i den ordningen. Idag hittade jag rödgul trumpet för första gången, så den är struken.

0

min önskesvamp

Robban O-hamn

20 sep 2008 kl. 17:54

Hittade denna idag. Tycker jag var
kul var den första jag sett och känt.
Annars vet jag inte om jag för tillfället önskar någon.

stinksvamp

0

Svart trumpetsvamp

Lena Strömstad

20 sep 2008 kl. 18:41

Hittade rödgul förra veckan, så den är nu struken…

0

Mandelriska å blomkål

guza

20 sep 2008 kl. 19:37

Har jag hittat alldeles för litet av i år! Annars är alla favoriter bärgade i tillräckliga mångder- även om mycket förstås vill ha mer!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone