0 558 visningar

23 svar

Lämplig svampkamera?

Meriona

19 sep 2008 kl. 10:11

Jag ska köpa en digitalkamera (ej system-), vad ska jag tänka på för att köpa rätt? Den ska ju kunna ta bra svampbilder för att läggas upp här! :)

0

Palle

19 sep 2008 kl. 10:15

Skaffa en kamera som har en bra närgräns (god makrofunktion).

0

Brenko

19 sep 2008 kl. 10:17

Som sagt, bra makrofunktion. Sen något som är ännu viktigare är att lära sig zooma in i bilden och titta om den är oskarp på plats, verkar som många har grava problem med detta.. :D

0

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 10:23

Jo, hrrm… det glömmer jag ofta…
Hur mkt hade du tänkt lägga på din kamera???

0

Ras

Meriona

19 sep 2008 kl. 10:27

Ett par tusen får räcka tycker jag? Bra Makrofunktion ska jag fråga efter. Är många pixlar viktigare än flera op-zoom?

0

kamera

Brenko

19 sep 2008 kl. 10:28

Om du frågar mig så är inte pixlarna så viktiga längre, alla kameror har hög upplösning, så optiken är intressantare.

0

kamera

Meriona

19 sep 2008 kl. 10:33

Hur bedömer man bra Makro? Finns något “tal/mått” som jag ska fråga efter?

0

kamera

Tanja i Gagnef

19 sep 2008 kl. 10:39

När jag köpte min kamera hade jag fler likvärdiga att välja mellan, men den jag har kan man ta bilder med på 3 cm avstånd och det var det närmaste måttet. Jag minns inte vad det heter rent tekniskt, men jag frågade efter “närgräns” och jag är jättenöjd med kameran!

0

kamera

anithau

19 sep 2008 kl. 10:43

Jag har en canon XS100, med näravstånd på 1 cm. Jag är helnöjd, den kostade ca 3500:-.

0

kamera

Totte Gbg

19 sep 2008 kl. 10:50

Jag köpte mig häromdagen en Nikon coolpix p 60. Här är några smakprov på bilder jag testat att ta. Bilden på blomman är tagen en bit ifrån. Den har jag beskurit så att jag just får den gula blomman.
Svampbilderna är i från igår.
Det var en del bra funktioner just om det är mörk då går det att manuellt ställa in det om man vill. Jag är nöjd för en kamera till ett ok pris.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7442895

Alla andra bilder jag lagt upp här tidigare är oftast med min lilla mobilkamera som har makrofunktion:)

Blandad testkompott från igår

0

kamera

Totte Gbg

19 sep 2008 kl. 11:00

Några smakprov till…

Blandad kompott igen ....

0

kamera

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 11:13

Denna hade jag tänkt köpa…
Men jag blev tyvärr tvungen att köpa en bil istället, å sen va pengarna slut! =(

http://www.pricerunner.se/pl/29-981856/Digitalkameror/Panasonic-Lumix-DMC-FZ18-Black-priser

0

kamera

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 11:30

0

Irene A

19 sep 2008 kl. 11:30

Om huvudsaken med kameran är svampfotografering, är mitt råd att välja någon av de här, med vridbar skärm:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v382

En stor, högupplöst display är också bra, eftersom det är där man måste kontrollera hur bilden blir.

0

Huvudsyftet

Meriona

19 sep 2008 kl. 11:47

Huvudsyftet är väl eg. inte bara svamp, den ska kunna ta bra bilder på husdjuren (små av kvick typ), sonen och på planerade Mexicoresan också. Men den ska såklart kunna ta bra bilder på svampfynden, en dålig bild kan man ju inte artbestämma något från, det kan ju blir ödesdigra konsekvenser.

0

Huvudsyftet

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 11:51

Jag tycker den jag tipsar om verkar vara en bra “allroundkamera”!

0

Huvudsyftet

Meriona

19 sep 2008 kl. 12:06

Oja, bara priset avskräcker… :)

0

Huvudsyftet

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 12:10

Hehe, ja! Och ändå har den sjunkit en tusenlapp, sedan jag tänkte köpa den (förra året)!

0

Huvudsyftet

Svampe

19 sep 2008 kl. 12:41

Oavsett kamera är det viktigt att förstå vilka begränsningar en automatisk kamera har. Det är inte kameran som gör bilden utan den som håller i kameran.

0

Helt rätt...

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 16:12

...och just därför tipsar jag här om en som går att sköta helt manuellt, vad jag förstått!

0

Helt rätt...

Tina Nordberg Kolsva

19 sep 2008 kl. 18:47

Här hittar du den jag har. Min är åxå köpt på Blocket.
http://www.blocket.se/vi/17254811.htm?ca=9_s&last=1

Den är en bra svampkamera, närbilds gräns 0.

0

Helt rätt...

Jeanette P, Luleå

19 sep 2008 kl. 19:30

Jag har köpt uppföljaren till Tinas kamera alltså Canon Powershot s5 is och är helnöjd med den!! Tar jätte bra bilder på nära håll och sen är den bekväm att använda.

0

Helt rätt...

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 20:43

jag har oxo
Canon PowerShot S3 IS
Väldigt nöjd med den.
Om man vill kan man bli väldigt avancerad men till en början är det bara till att trycka av.
Bra kamera att växa med

0

Helt rätt...

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 21:06

Köpte min Nikon CP 885 fråm 2001-02 på Tradera-auktion för 3-4 år sen. Hade inte råd med bättre. Bilderna lite oskarpa ibland - men svamparna hyggliga!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone