Finns det nåt anonyma svampolister?? Jag kan inte låta bli…
Är ledig i tre dar nu. Hade inte tänkt mig att bege mig till skogs. Men vad händer?
Mina skogskläder överföll mig i hallen.Kängorna tog överhanden. Svampkorgen bar ut mig till bilen.Som slukade mig med hull o hår. Med svampkniven mot strupen plockade, jag åter igen, korgen full…. *stöna*
Finns Säters fasta svamppaviljong?? Lås in mig där då, tack.
Ja, svårt detta med att hålla sig från skogen. Humöret åker ned i skorna direkt om man tvingas att stanna inne en hel dag, som nu;-( har tusen saker, och middagsgäster och gubben att hämta på jobbet, och hunden ska ha sitt… Inte idag, det hinner bli för mörkt, men imorgon så!
Antar att beroendet blir lite lättare att hantera bortåt november när kylan sätter in. Visserligen brukar jag bryta av frusna trattisar men inte så ofta.
Vi får väl bilda anonyma svampberoendes förening då.
Jag tror på fullaste allvar att vi svampjägare ofta är beroendepersonligheter. Själv är jag också pokerspelare, och jag har noterat att intresset för svamp är stort bland andra pokerspelare (var i skogen med ett pokerproffs senast igår). Vi jagar kickar; ibland är det att få in flushen, ibland är det att hitta en backe full av trumpetsvamp.
Ja du Brenko, så kan det vara, har en anhörig med Aspergers som utan tvivel skulle kunna lära sig allt och mer därtill om svampar om det föll sig så, nu är det istället alla fotbollsresultat i italienska ligan sedan 1978 som är på tapeten och kan plockas fram när som helst, helt makalöst vad hjärnan kan registrera och plocka fram som om det gällde multiplikationstabellen.
Jag kan inte göra annat än hålla med, och det av persoliga erfarenheter. I min ungdom fanns inte diagnosen aspergers, man kallades helt enkelt tossig. Innan mitt svampintresse väcktes på allvar var jag fullkomligt besatt av steklar och frimärken.
Frimärken är ju ofarliga, men med steklarna var jag med om en otrevlig incident. Jag hade upptäckt en svärm av min favoritstekel Townesia tenuiventris som letade håligheter i en gammal stock att lägga sina ägg i, och jag kastade mig på marken med bultande hjärta och skakiga händer för att fotografera de små liven i denna ljuvliga fas av deras korta liv.
På något sätt lyckades en av dessa steklar ta fel på mitt öra och en hålighet i lågan, och lade sina ägg där. Detta förstod jag dock inte då, men några dagar senare knastrade det friskt i vänsterörat! Jag fick ta mig till lasarettet där en doktor fick spola rent örat efter att ha funderat länge och väl på vad som kunde ha orsakat symptomen.
När doktorn visade de små larverna från örongången slet jag våldsamt åt mig hans otoskop (öronkikare) för att få mig en närmare titt på krabaterna. Doktorn tittade länge och väl på mig, och skrev sedan ut ett recept på lithium och lugnande barbiturater. Då fick jag mig en riktig tankeställare, och förstod att mitt beteende inte var riktigt friskt, och beslutade acceptera medicineringen.
Varför besudlar jag då vårt forum med denna långa tröttande historia? Jo, lithium har som bieffekt att man den öppnar upp för angrepp av fungusen Tinea pedi , i dagligt tal kallad fotsvamp, och med detta var mitt mykologiska intresse fött!
Skönt att att ni känner igen trollen förresten. Givetvis skulle jag aldrig vara så ohövlig att jag skulle klanka ner på någons engelskakunskaper.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.