Gör en ny tråd…..
Nill 59…jag är lite tvingad att bara “hoppa” in i nya skogar då skogen jag har varit i i många år är till stor del avverkad nu i Hyssna, därför dök jag bara in i en skog på avfarten efter Landvetter flygplats o där är en salig blandninga av svamp…bla blodriskor trattisar kremlor o annat:)
Där du har varit o plockat svamp Backavägens topp (kollade eniro)har jag varit för många år sedan då jag hade en bekant som hyrde ett hus på Rambergsvägen…massa trattisar rakt upp i skogen där:)
Sen är det inte så långt för mig att åka från Gbg ;)
Ja gud jag där har jag också plockat trattisar. I måndags/tisdags (dagarna flyter i hop i ett enda svamptöcken) var jag uppe ovanför prästgården och där hade de varit och avverkat. Då blev jag besviken kan du tro. Jag hittade tre kantareller o två trattis. Däremot hittade jag för första gången limsvamp och då blev jag glad.
Men jag menar inte där utan om du följer Backavägen mot Eskilsbyv. Precis på höjden tar du åt vänster och åker en bit. Förut fanns där en naturlig stig in men den har vuxit igen och där är bara en massa gräs (och älglus). Tråkigt så dit kan jag inte rekommendera dig att åka!
Jag har inget körkort så jag får ta mig med cykeln till skogarna runt omkring. Nästa stop kommer att bli förbi Önneröd in i de skogarna och kanske mot Mölnlycke. Där bredvid? motorvägen skall det finnas en del har jag hört.
Bor du inte åt Hyssnahållet?
Trist att upptäcka att de avverkat:(
Jag är inte så bevandrad i Landvettertrakten men jag bor i centrala Gbg o närområden är kul just nu:)
Ängårdsbergen ovanför Botaniska har jag varit i 2 gånger nu i höst. Dit kan jag ta spårvagnen eller gå:)
Jag kollar in eniros karta o sen beger jag mig dit där jag tycker att det verkar ok.
Varför trodde du jag bodde åt Hyssna hållet?
Bra motion med cykel :) jag är lat o tar bilen oftast;) O en hästhage tja där kan det ju växa nåt kanske ;)
Önneröd mot Tahult om jag såg rätt på eniros karta?
Min cykel drivs inte bara med pedalkraft utan med el också så det är väl si och så med den motionen. :)
Jag var övertygad att du bodde i närheten av Hyssna eftersom du ofta plockar där. Min syster bor där därför har jag lagt märke till det.
I en hästhage borde det växa något mer än Equus caballus. ;o)
Förr var det en kanon skog i Hyssna nu är det si o så men jag åker dit ändå :/ ...skogen runt sjön är ok att sitta o grilla tex…o igår hittade jag blomkålssvamp på en avverkad stubbe:////
El på hojen va ju bra:)
Ja men där bredvid vägen finns ju chans att ställa bilen o smita in o kika o man blir förvånad:)
Härskogarna där vet jag är mycket folk:( det var det tidigare i allafall. Hindås tog jag en tur till för 2 år sedan, Klåddehall tror jag det hette…kollade kartan efter en skog o drog iväg o wow mycket trattkantareller var det där:)
Du om jag får loss bilen en dag(gubben har den till jobbet) åker du bil förresten? ;) ska vi ta en tur någonstan tycker du?
Det låter jättekul. Visst åker jag bil men jag kör inte. I så fall får du vara beredd på att jag inte kan springa i skogen utan får gå lugnt. Men det hade varit väldigt roligt.
Om du är intresserad av svamputflykt så hänger jag gärna med. Vi har ju också bil (som gubben har till jobbet här med). Men på helgen finns den hemma.
Va trevligt med sällskap:)
Jag går lungt, tycker inte om att ha bråttom. Kan du någon vardag tex?
Har du någon epost jag kan nå dig på? Och vill du inte ge ut den här så kan du hitta min epost om du går in under rapporter o klickar på tex matsvampar o letar upp mitt namn (Totte i blått) klicka där så får du fram min epost. Så kan vi forstätta prata via mejl.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.