0 1807 visningar

18 svar

Underbar blomkålssvamp

NIls

19 sep 2008 kl. 18:13

Har sett att många efterlyser vad man kan göra med blomkålssvampen. Jag improviserade ihop en riktigt god macka ikväll med hjälp av dagens fångst.

(Smörstekt, med lite grädde, vitlök, slånbärsgelé m m).

Fruktansvärt gott, faktiskt! Drack en kall öl till.

Har lagt in receptet under rubriken “Toast med blomkålssvamp”.

0

Helena i Lund

19 sep 2008 kl. 19:51

Det låter spännande, jag måste bara hitta blomkålssvampen först! Har en gång hittat en stor som ett litet äpple, det är nog 10 år sen, var växer den? Jag menar vilken typ av skog?

0

Boman

19 sep 2008 kl. 19:51

Tall. På. Samma träd återkommande.

0

Nils

19 sep 2008 kl. 20:28

Jag är en nybörjare som verkligen haft tur och hittat två fina exemplar med bara någon veckas mellanrum (och med bara något hundratal meter emellan).

De växte i mossig blandskog i södra Stockholm, båda väldigt nära en tall.

Hoppas att jag kommer ihåg platsen till nästa år, och att jag kan tajma in tidpunkten.

0

Helena i Lund

19 sep 2008 kl. 21:42

Hmmmm jag undrar en sak… här i Skåne finns det flera “sandskogar”, ofta talldominerade, tex i Ystad, Löddeköpinge, Yngsjö, o säkert på flera ställen. Detta är ju skogar direkt kopplade till havet/stranden. Innebär det att jag faktiskt kan hitta blomkålssvamp i Ystad svamp- jag menar sandskog?

0

Sofia, Skåne

19 sep 2008 kl. 21:47

Den kanske finns i Sandskogen, Helena?

0

Helena i Lund

20 sep 2008 kl. 18:07

Var i Skåne bor du Sofia? Hmmm det känns som om jag redan frågat om det….. Jaja, alla sinnen är ju inställda på att hitta och plocka och rensa och identifiera, och då kan man inte komma ihåg annat! ;)

0

Sofia, Skåne

20 sep 2008 kl. 20:47

Jag bor i Malmö, men under 3-års tid jobbade jag i Simrishamn och körde förbi Sandskogen utanför Ystad varje vecka. Vet du var det är? Jag kom att tänka på den, när du nämnde tallskog.

0

Birgitta L

20 sep 2008 kl. 21:32

Jag är lite kluven till blomkålssvampens smak, men igår blandade jag den i en svamppytt med rödlök, råstekt potatis, taggsvamp, trumpeter, trattisar, som jag gräddstuvade på slutet och kryddade med lite timjan och nymalen svartpeppar. Det blev riktigt gott, och i det sällskapet gjorde sig blomkålssvampen jättebra.

0

Nils

20 sep 2008 kl. 21:42

Ja, jag tycker att doften när man förväller den är lite tveksam. Inte alls som karl johan eller så. Men när den väl var färdigstekt - helt otrolig!!!

0

Sofia, Skåne

20 sep 2008 kl. 21:45

Skulle ngn kunna beskriva smaken? Liknar den ngn annan svamp? Sopp? Vårtig röksvamp? Tratt?

0

Totte Gbg

20 sep 2008 kl. 21:48

Jag hittade blomkålssvamp häromdagen o jag tycker att hårdsteka den är gott eller friterad:)
Den har en speciell väldigt kryddig smak så lagom är bäst att äta av den. Svårt att beskriva smaken det får någon annan prova med;)

0

Nils

20 sep 2008 kl. 21:48

Jag är i o f s ganska novis på svamp. Men blomkålssvampen skulle jag vilja karaktärisera som nötig, fyllig och med härligt tuggmotstånd.

0

Sofia, Skåne

20 sep 2008 kl. 21:50

Sounds like heaven! Om man bara hittade en till slut… :(

0

Nils

20 sep 2008 kl. 22:06

Har en förvälld i frysen också. Återstår att se om den blir lika fantastisk. Någon som har erfarenhet?

Här är den förresten på en - dålig - bild.

0

Helena i Klippan

20 sep 2008 kl. 22:11

Jag hittade idag för första gången. Först hittade jag en liten torr sak. Efter en stund hittade jag en stor halvtorr och efter ytterligare en liten stund hittade jag en halvstor fuktig. I samma område hittade jag dessa. Tog hem den stora halvtorra och den halvstora. Ska nu fundera på vad jag ska göra med dem imorgon.

0

Nils

20 sep 2008 kl. 22:20

Grattis! Låt oss veta vad du hittar på. Jag har en känsla för att jag har hittat en bra skog och kommer ramla på fler som måste tillagas.

Fast å andra sidan har jag redan ett vinnande recept…

0

Sofia

Helena i Lund

20 sep 2008 kl. 23:40

Jag har sommarhus i Sandskogen i Ystad, så jag vet mycket vär var det är! :) Jag har plockat en del svamp i sandskogen, men aldrig att jag har sett blomkålssvamp…. Men det är klart, det är populärt strövområde, mycket folk!

0

Helena

Sofia, Skåne

21 sep 2008 kl. 00:58

Vilket härligt ställe att ha sommarhus på. Jag har bara plockat lingon där. Det är som du säger, det är mkt folk där.
Sorry för trådkapning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone