0 1807 visningar

18 svar

Underbar blomkålssvamp

NIls

19 sep 2008 kl. 18:13

Har sett att många efterlyser vad man kan göra med blomkålssvampen. Jag improviserade ihop en riktigt god macka ikväll med hjälp av dagens fångst.

(Smörstekt, med lite grädde, vitlök, slånbärsgelé m m).

Fruktansvärt gott, faktiskt! Drack en kall öl till.

Har lagt in receptet under rubriken “Toast med blomkålssvamp”.

0

Helena i Lund

19 sep 2008 kl. 19:51

Det låter spännande, jag måste bara hitta blomkålssvampen först! Har en gång hittat en stor som ett litet äpple, det är nog 10 år sen, var växer den? Jag menar vilken typ av skog?

0

Boman

19 sep 2008 kl. 19:51

Tall. På. Samma träd återkommande.

0

Nils

19 sep 2008 kl. 20:28

Jag är en nybörjare som verkligen haft tur och hittat två fina exemplar med bara någon veckas mellanrum (och med bara något hundratal meter emellan).

De växte i mossig blandskog i södra Stockholm, båda väldigt nära en tall.

Hoppas att jag kommer ihåg platsen till nästa år, och att jag kan tajma in tidpunkten.

0

Helena i Lund

19 sep 2008 kl. 21:42

Hmmmm jag undrar en sak… här i Skåne finns det flera “sandskogar”, ofta talldominerade, tex i Ystad, Löddeköpinge, Yngsjö, o säkert på flera ställen. Detta är ju skogar direkt kopplade till havet/stranden. Innebär det att jag faktiskt kan hitta blomkålssvamp i Ystad svamp- jag menar sandskog?

0

Sofia, Skåne

19 sep 2008 kl. 21:47

Den kanske finns i Sandskogen, Helena?

0

Helena i Lund

20 sep 2008 kl. 18:07

Var i Skåne bor du Sofia? Hmmm det känns som om jag redan frågat om det….. Jaja, alla sinnen är ju inställda på att hitta och plocka och rensa och identifiera, och då kan man inte komma ihåg annat! ;)

0

Sofia, Skåne

20 sep 2008 kl. 20:47

Jag bor i Malmö, men under 3-års tid jobbade jag i Simrishamn och körde förbi Sandskogen utanför Ystad varje vecka. Vet du var det är? Jag kom att tänka på den, när du nämnde tallskog.

0

Birgitta L

20 sep 2008 kl. 21:32