0 686 visningar

22 svar

Soppnojja igen!

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 19:52

Så hittade man dessa 2 idag, den ena vet jag men den som kommer först i 2 serier är jag osäker på, den är inte lik den jag hade häromdagen som jag trodde var Eldsopp. Är det någon som kan?

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 19:53

3 bilder till på samma!

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 19:55

Denna är väl en Falsk Rutsopp?

0

gunhild i Kåddis

19 sep 2008 kl. 19:57

Den som blånar i köttet kan det vara sommarsopp?

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 20:04

Nej det tror jag inte, den är väl gråare i hattfärgen och så finns den nog inte i mina trakter HBG. Så hittade jag många och Sopparsppen är sällsynt. Nej lutar åt Eksopp eller Boksopp eller?

0

Sussie

19 sep 2008 kl. 20:08

Tycker att det ser ut som Blodsopp. Om foten har pytte-pyttesmå röda prickar och rödaktiga rör ytterst och som är grön-gula närmast hatten. Den blånar vid snitt. Uppfyller svampen de kriterierna så är det en Blodsopp. Den är fullt ätbar när du lagat den ordentligt, dvs stekt den eller förvällt den. God är den med.
M.v.h. //

0

Helena i Lund

19 sep 2008 kl. 20:10

Visst ser foten ut som blodsopp? Jag anar små prickar och ser inget nät. Men gula rör? Jag trodde eldsopp också hade röda…. Men jag är fortfarande lärling!

0

Sussie

19 sep 2008 kl. 20:10

Menade första två omgångarna av bilder.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 20:35

Nej inte Blodsopp, den har röda rör och har inte så mycket gult upptill på foten som denna. Tilläggas kan att den blånade väldigt fort men det försvann oxå fort bara på några minuter i luften så bleknade den igen och rören gick inte att ta bort för “hand” utan jag fick skära bort dem? Det har jag aldrig varit med om innan utom på väldigt unga ex. men på dessa satt de fast i köttet även på de äldre, inte heller några insektsangrepp på dem!

0

Michael Krikorev

19 sep 2008 kl. 21:25

Kanske bläcksopp på de första!

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 21:41

Hej Michael Krikorev*! Hur många sopper finns det igentligen, ju mer man hittar desto fler sorter dyker det upp och ändå påstås det att man i stort sett kan äta alla, är det verkligen så?

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 22:13

Här kommer en förstoring på undersidan hatt och lite av foten. Jag tycker inte att den blåfärgande så kraftigt som det verkar göra på de som jag kollat på på nätet Michael men men ?? Jag hittade säkert ett 20 tal på en yta av 50kvadrat meter. det verkar ju oxå ovanligt för Bläcksoppen eller?

0

Boman

19 sep 2008 kl. 22:14

JAS, kolla på den här http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-000197F7/?OpenItemURL=S000B2FB2

Är det likt din sopp? Fick för mig det

0

Michael Krikorev

19 sep 2008 kl. 22:29

Soppar är inte alltid så lätt. Det finns många arter. Här är en översikt av hur många arter det finns i varje släkte:
http://svampguiden.com/div/temp/soppar_i_norden.pdf

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 22:37

Ja Jösses! Nä tror inte det. http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/bol_quel.PDF Kolla länken, om det skulle vara denna, de är lika men det verkar som om unga ex har lite rödare/orange rör det hade inte “mina” men om det skulle vara den så är det ett sensationellt fynd det vill jag lova! Och tack för att ni anstränger er för att hjälpa mig, bugar så jag slår pannan i golvet ;)

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 22:43

Tack för den Michael! Skulle du våga äta “min” sopp? Eller är det fortfarande så att det bara är Djävulssoppen som är giftig?

0

Michael Krikorev

19 sep 2008 kl. 22:45

Jag skulle inte äta den, men den är nog inte giftig. Jag äter sällan soppar, gillar mer kremlor, riskor, trumpetsvampar och blek taggsvamp.

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 22:59

lol micke vad hände med kantarellerna…...
mvh

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 23:02

Nu blir det natti natti skall till Småland och länsa skogarna där i morgon. Syns på Söndag, ha det så bra i skogarna :)

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 23:06

detsamma jas , lite kul att micke inte har kantarell på sin favvo lista lol (precis som jag)

0

Sussie

20 sep 2008 kl. 01:33

Vill också tacka för bra inlägg. Ibland är “soppdjungeln” svår. Hoppas att alla som ger sig ut i skogen nu i helgen hittar mycket svamp. Lycka till och ha en skön helg!

0

"JAS" Helsingborg

21 sep 2008 kl. 19:56

Idag hade jag en träff men Pugehattens svampklubbs vice ordförande Sven-Åke Hanson, han var hos mig och fick inprickat på kartan var jag gjorde mitt fynd av Stor tratticka i fredags. I morgon skall ha få ta del av den olösta soppen, skall hämta ett ex åt honom så får vi se vart det leder. Jag återkommer med info om hur det gick med artbestämningen.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 13:06

Sven-Åke konstaterar att det är en Bläcksopp Boletus pulverulentus, rödlistad. Mitt fynd är det första rapporterade från Helsingborgstrakten. :))Och så har jag fått rappotera Stor tratticka från samma område oxå den rödlistad :))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone