0 588 visningar

20 svar

Goliatmusseron i Bohuslän!!!

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 20:05

Bohusläningen idag!

0

Helena i Lund

19 sep 2008 kl. 20:11

I oktober tar den en sväng förbi Skåne!! ;)

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 20:22

efter många om och men kom jag iväg till gullmarsberg iaf Ras , men det var inte mödan värt.
Bokskog i all ära men eftersom den är (förmodligen) planterad så har det nog 200 år till innan svart trumpet visar sig.
Däremot fanns mängder med Stor Lökbrosking ,vad man nu ska göra med den = )
Har ett bättre förslag Ras , besök Munkedals Turistbyrå får du karta till Skottefjället där Goliat gömmer sig ca 2 km norr om oss ; )

0

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 20:49

Tänkte mig faktiskt dit, för att se efter… =)

0

Birgitta F

11 aug 2009 kl. 21:04

Imorrn är nog jag och mitt fynd i Bohuslänningen = )
Dessvärre hittade jag bara mina 2 idag inga fler i sikte ikväll.

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 21:44

“Anses lika god som tryffel” står det i en faktaruta. Det är väl att ta i, eller i alla fall att jämföra äpplen och päron.

0

Birgitta F

11 aug 2009 kl. 23:39

Nu när dom ligger på tork sprids iaf en ljuvlig doft i hela huset.
Mina fårtickor fick 2 matskedar finhackat över sig , tillsammans med kalvfile och sparrispotatis
Inte alls dumt

0

Mikael i Norrköping

11 aug 2009 kl. 23:48

Grattis till fyndet Birgitta F, kul att Bohuslän är med som goliatmusseronsmark, tillbringade alla mina sommarlov i Bohuslän :-)

0

Birgitta F

11 aug 2009 kl. 23:54

Jag är ursprungligen från norrbotten lite ironiskt att mina vänner där letad goliat i snart 25 år utan att ha hittat en enda.
Jag är oerhört glad över att ha hittat den här, sen fick jag tips ikväll om att området kynnefjäll mestadels består av tall och sandrik mark.
Vi åker nog dit en sväng imorrn

0

Birgitta F

12 aug 2009 kl. 22:55

Kynnefjäll var inga goliat marker

0

Birgitta F

14 aug 2009 kl. 21:13

0

Peter, Linköping

14 aug 2009 kl. 21:16

Ordet “fräck” är väldigt mycket västkust… : )

0

RasBohlin

14 aug 2009 kl. 21:24

Och ordet “västkustskt” är väldigt svårt att uttala! =)

0

gunhild Nordås

14 aug 2009 kl. 21:25

Grattis Birgitta, jag minns hur det kändes när jag själv hittade den första goliatmusseronen.
Kanske dina norrländska rötter i Harads som hjälpte dig.

0

Birgitta F

14 aug 2009 kl. 21:27

hehe…....kan bara säga att ....adrenalinet flödade när jag med all kraft i världen fösökte bända upp dom samtidigt som jag kastade kottar till min hundvalp som inget hellre ville än att hjälpa matte gräva….jag såg 4 hg konfetti på näthinnan , men allt gick ju väl , kottarna var intressantare

0

Göran H

15 aug 2009 kl. 09:27

Men RasBohlin, blaskan är ju från 19 september 2003!!!!

0

RasBohlin

15 aug 2009 kl. 11:55

Nä den är faktiskt från den 19:e september 2008.
Gammal tråd det här…

0

Elisabeth Bååth

15 aug 2009 kl. 23:34

Svensk goliat betingar inte dessa priser i Japan, detta är fantasipriser. Japanerna betalar för japansk matsutake som plockas från ett visst område i Japan och under en viss tid. Våra goliat har lite för tidig säsong för japanerna. Jag har sett vad man betalar för importerad goliat på marknaden i Osaka, det varierar mycket.

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 23:37

det vet vi väl men det är ändå roligt att hitta och att kunna äta denna svamp..om den sen är funnen i bohuslän så lär vi inte bli självlysande ändå...men visst det kan bli ett kul inslag i trädgården

0

Elisabeth Bååth

15 aug 2009 kl. 23:42

Det är ju något speciellt med goliat och det är ju trevligt att fler hittar och upptäcker den och jag kan bara gratulera er som får denna goliatkänsla. Sedan kan man diskuter matvärdet, somliga älskar den medan andra avskyr den. Jag minns första gången vi hittade den 1996 när vi var på riksträff med svampkonsulenterna i Vindeln.

0

Birgitta F

15 aug 2009 kl. 23:51

känner mig lite tjatig just nu men den finns i bohuslän, dalsland och kan man bara hantera den på rätt sätt så är den undetbar. Ta er tid att läsa på recept o d jag har inga speciella tips då den är ny för mig.
mer än skiva lägg på tork typ 12 timmar släng ner i påse typ 1 liter frys ,ta upp det ni behöver ur 1 liters påsen stek snabbt utan upptining med det ni tänker anrätta

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone