0 632 visningar

19 svar

Stor Lökbrosking....

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 20:35

....är ingen matsvamp enligt en bok , matsvamp enligt 3 andra. Har dessutom recept på hur man tar tillvara den. Hur gör ni ?
Gillar verkligen lukten av vitlök

0

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 21:01

Bry dig inte så mycket om konstiga böcker. Om nåt inte är farligt att äta kan du prova själv hur det smakar. Så gjorde jag för 50-60 år sen. Visserligen blev jag sån här; men lever iaf - och hjärnan funkar fortf. bra - tycker jag!

0

troll eller....

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 21:03

Jan A…..

0

troll eller....

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 21:10

Äkta Birgitta, jag lovar!

0

troll eller....

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 21:12

lät bara så olikt dig , är det en användbar kryddsvamp allstå ?

0

troll eller....

klas jaederfeldt

19 sep 2008 kl. 21:19

när jag är i skåne plockar jag alltid, bra krydda i köttbullar

0

tusen tack...

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 21:21

klas , dom var verkligen bedårande här i Bohusläns enda bokskog

0

troll eller....

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 21:21

Nästa gång Jans “troll” dyker upp, vet jag precis vad jag ska ställa för fråga, och då är det snabbt svar som gäller! =)))

0

tusen tack...

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 21:24

Kanske man skulle dit och plocka sådana istället då. Frugan är galen i vitlök, men är egentligen allergisk mot det… Låter konstigt va?
Smakar den vitlök också???

0

tusen tack...

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 21:28

yepp men man luktar inte vitlök lol

0

glömde...

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 21:57

man kör till skredsvik , mitt i byn finns en skylt “gullmarsberg” och symbolen för naturreservat eller fornlämmning, man kör förbi gullmarsbegs säteri sen står det parkering strax innan en uppförsbacke. Där parkerar man. Sen bakom bilen i diket ser du dina första Stor Lökbrosking RasB.
resten finns låglänt på kvistar och stammar på marken.

0

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 22:29

Tack ska hon ha, Birgitta! =)
Men se på trollen!
Så var det Irene tur nu…

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 22:36

köttbullekrydda blir det iaf….trollen lyckas tydligen inte hacka allt.
Dom är extremt höga Ras , och väldigt svåra att se. En del hade fot på 12 cm

0

troll eller....

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 22:37

Men Birgitta, menar du att det är olikt mig att ha en väl fungerande hjärna?

0

konstiga böcker....

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 22:41

förbryllade mig…...Jan inte din hjärna…..Saknar numera tilltro till böcker…saker förändras. Om Stig Jacobsson anser Stor Lökbroskskivling vara oätlig har jag viss respekt för den mannen.
Sen väljer jag att lita på Klas som äter bla rodnande flugsvamp ....

0

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 22:42

Ska bli kul att pröva!
Du tog väl händelsevis inga bilder Birgitta???

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 22:45

klart jag gjorde = )
inget praktex men ändå
har bättre på tork men foten är mörk och seg som attan

på kvistar av bok

0

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 22:48

Den var lååång ja!

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 22:54

borde heta lång lökbrosking tycker jag

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2008 kl. 22:55

Jag har plockat den i många år och anväder den som krydda som Klas gör fast mina “köttbullar” är vegetariska, har provat att ha i matbröd oxå och ja det funkade. Ett oliv och vitlöksbröd. Går så klart att använda överallt där man vill ha lök/vitlöks smak, mal den väl bara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone