0 462 visningar

10 svar

Sotvaxing eller Streckvaxing????

Lina

19 sep 2008 kl. 20:48

Hjälp, totalt ny på denna svamp. hittade massor av vad jag trodde kunde vara sotvaxing (men jag trodde inte de kunde vara så stora)men sen läste jag att de kunde förväxlas med Streckvaxing. och att man skiljer de åt genom att sotvaxingen är vit längst upp på foten, men mina är inte det tycker jag, även bilder här på forumet ser ut som mina och anses vara sotv. hittade i rätt typ av miljö,men är lite osäker eftersom man inte ska äta den andra. så....hoppas ni ser.
Lina

,

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 20:58

Sotvaxing ganska säkert men invänta fler svar…streckvaxing är mycket gråare Elisabet J la upp bra bilder på streckvaxing tidigare

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 21:01

hittade elisabets fina bild

http://svampguiden.com/forum/visa/112962

0

Salasias

19 sep 2008 kl. 21:02

Jag skulle också utan vidare tanke ta den för sotvaxing.
Och jo, de kan vara rejält stora. Minst som ett kaffefat.

0

Lina

19 sep 2008 kl. 21:06

Tack läste den ,men de verkar som ingen kan komma fram till varför den numera inte har ljus fot. tittar i samma bok som nämns och man blir riktigt fundersam..

0

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 21:11

Jag kan i det närmaste säga till 100 % att du har sotvaxing på bilderna….men jag har inte sagt “ät den”.

0

Sotvaxing!

Michael Krikorev

19 sep 2008 kl. 21:22

Sotvaxing!

Verkar gå till här i Stockholmstrakten just nu, så även svart trumpetsvamp, rimskivling, fårticka och blek taggsvamp.

0

Sotvaxing!

Lina

19 sep 2008 kl. 21:26

Förstår inte vad du menar Michael.
Ingen av dessa svampar har minsta mask i sig inte ens de som är äldre. står att de brukar vara angripna.

0

Sotvaxing!

Michael Krikorev

19 sep 2008 kl. 21:28

Jag menar bara att det är sotvaxing du har på dina bilder, och att den är vanlig i sthlmstrakten just nu…

0

Sotvaxing!

klas jaederfeldt

19 sep 2008 kl. 21:29

streckvaxskivlingens svarta fotfärg går upp en bit på skivorna

0

Sotvaxing!

Lina

19 sep 2008 kl. 21:30

Ok Tack. då äter jag den så får vi se om jag är tillbaka i morgon ; ) 
tack för hjälpen. ska plocka resten av dem i morgon borde fylla två korgar..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone