Larv av svampmygga skulle jag tro att du hittat. Skär bort det angripna området. I foten bor det ofta en knallgul larv, en rätt stor, som lämnar gula gångar efter sig. Ser äckligt ut, skär bort det. Läs också detta: När vi ändå är inne på soppar vill jag varna för ”soppsnyltingen”,
men jag vet faktiskt inte om den är giftig eller om man får ont i magen av den. Kanske har Du i början av hösten sett vitgulmögliga karljohansvampar. De är angripna av parasitsvampen Hypomyces chrysospermus. Inte vill Du väl äta något som ser ut så här? Men det finns ett förstadium till den här parasiten som kanske inte alla känner till. Soppen får en stor, svullen och mjuk fot och en osannolikt liten hatt. Svampen ser helt enkelt felaktig ut. Låt för säkerhets skull bli den, alternativt ät den och berätta för mej hur Du mådde efteråt.
Listan på ”ont i magen”-svamp kan göras hur lång som helst. Svamparnas giftighet är fortfarande dåligt utredd. Jag upprepar därför: Gå på svampkurser, ät aldrig svamp som Du inte är helt säker på.
Från :
Klas Jaederfeldts hemsida http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-00019F11/
Vill också påtala att det finns helvita larver i sopparna ibland: små läskiga, krälande otyg som inte alltid är så lätta att se om man rensar i halvdåligt ljus. När jag rensar soppar och andra svampar som ofta blir larvangripna så sätter jag på mig pannlampan och tänder den. Då ser man det lätt vad som är angripet och vad som inte är. För övrigt följ Bomans råd. Ha en trevlig helg.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.