0 230 visningar

11 svar

Svamputställningar

Lena M

14 jan 2006 kl. 11:35

Hur gör de ?
Brukar gå och titta på en sådan varje höst. Otroligt fint och överskådligt, med ätliga, oätliga och giftiga på olika bord, vackert dekorerade med mossa och d.i.v.
Men de kan ju rimligtvis inte ha plockat alla dessa svampar dagen innan.
Hur har de då förvarat dem ?  Lena

0

Irene A

14 jan 2006 kl. 13:31

Jodå, när jag har varit med och samlat svamp till utställningar, har vi gjort det dagen innan, och/eller tidigt på morgonen före utställningen.
Det går bra om man har kännedom om bra ställen att plocka på, och är flera som samlar in svamparna.
Även om svamparna står sig skapligt om de förvaras kallt, brukar de inte vara så fräscha efter flera dagar.

0

Lena M

14 jan 2006 kl. 14:50

Det låter otroligt
och roligt och spännande. Vad och var skall vi hitta?
Nu löste du ett till mysterium åt mig. Tack för det. Lena

0

Affe

14 jan 2006 kl. 22:10

Var hittar man svamputställningarna då?
Hade varit intressant att kika på.

0

Irene A

15 jan 2006 kl. 00:46

Svamputställningarna arrangeras för det mesta av svampklubbarna.
I Skåne fungerar det att kolla på Puggehattens kalender. Tyvärr är inte alla svampklubbar runt om i landet så bra på att hålla sina hemsidor aktuella.

Men utställningarna brukar, liksom utflykterna, oftast vara på helger, så då är det väl kört för dig, Affe…?

0

Affe

15 jan 2006 kl. 01:36

Tyvärr så är det nog så för det mesta… Men jag kan säkert smita iväg någon gång lite då och då några timmar…
Får väl muta chefen med något gott choklad.

0

Tony

15 jan 2006 kl. 06:17

Affe, i norra Skåne brukar det arrangeras mindre svamputställningar dels på regionsmuseet i Kristianstad, dels på Kullaberg vid Björkeröd. En längre utställning arrangeras på Fredriksdal i Helsingborg.

0

Affe

15 jan 2006 kl. 23:34

Det var som attan….
Vet du när utställningen på Fredriksdal är?

0

Affe

15 jan 2006 kl. 23:37

12 – 24/9
Lätt som en plätt att hitta om man bara tänker…
Lär bli ett eller ett par besök där då...

0

Annika, Morgongåva

16 jan 2006 kl. 09:28

Själv brukar jag fixa en liten svamputställning på jobbet varje höst (dvs de år det finns svamp!). Dock bara med ätliga, lätt igenkännliga svampar så att de som vill kan lära sig lite mer än kantareller! Mycket populärt, faktiskt.

0

Birgitta

16 jan 2006 kl. 15:23

Jag brukar göra en liten utställning till barnbarnens dagis. Sätter fast svampen dem i halva potatisar (som jag lärt av Irene tro jag), Lägger lite mossa runt om och stickr i blåbärs ris

0

Eva Mathisen

16 jan 2006 kl. 23:24

Har hvor jeg bor gjør vi en svamputstellning varje høst. Då er det over 100 arter som vi har pluckat dagen før och samme dagen, 8-10 personer som samlar. Det er mye interesse av denna utstalningen. Det er ca. 200-300 personer som ser på den, bare vi annonserar den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone