0 382 visningar

5 svar

Måste veta

Brenko

19 sep 2008 kl. 23:05

Har postat dom här innan, men fick inget riktigt svar. Finns gott om dom här, och jag tycker ovansidan ser så god ut. :)

0

Michael Krikorev

19 sep 2008 kl. 23:12

En spindelskivling, ingen matsvamp!

0

Brenko

19 sep 2008 kl. 23:18

Hoppades på nåt exaktare (boman sa även hon det) även om den inte går att äta. Men det är väl svårt med dom där antar jag.

0

Sussie

20 sep 2008 kl. 01:45

Mer exakt än Michaels svar kan du inte få! Han har mycket lång erfarenhet och vet i stort sett allt om mykologi (läran om svampar och deras växtsätt, m.m.). Även om en svamp ser god ut så är det inte säkert att den är ätbar. Förgiftningsfall finns det ett antal här i Sverige varje år p.g.a. människor som äter svamp som de tycker ser goda ut eller förväxlar med en ätlig svamp. Gör som jag istället: Vet du inte säkert vad det är för svamp eller är på något sätt osäker på vad du plockat - ät den inte!! Better safe than sorry…..... Ha en skön helg!

0

Ett förslag

Hans v E

20 sep 2008 kl. 09:02

Men du kan få en gissning av mig: Stor björkspindling - Cortinarius decoloratus.

0

Brenko

20 sep 2008 kl. 10:27

Sussie: Jasså, kan man inte äta alla svampar som ser goda ut???? Skönt att man kan få lite tips här. Jag vill återgälda ditt tips med att berätta att man inte ska gå över ett övergångsställe på en hårt trafikerad väg när det är röd gubbe. Och så ska man inte äta äta upp en krossad ruta, även om det är synd att slänga fint glas! :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone