0 345 visningar

15 svar

Gissa från Skövde

Alf Pallin

20 sep 2008 kl. 09:24

Ni som inte var med i Skövde kan gissa vad detta är.

0

Hans v E

20 sep 2008 kl. 10:48

Slungmögel - Pilobolus. Har ni kommit fram till arten? Eller kallar ni den bara crystallinus?

Och en liten gul discomycet! Vad kan det vara?

0

Brenko

20 sep 2008 kl. 10:52

Så vackra. Hur stora är dom?

0

NadaL, Umeå

20 sep 2008 kl. 11:26

Vilka bilder!
Och så dina “pärlor” är vackraste bilder jag sett på forumet.

0

BirgittaD

21 sep 2008 kl. 22:38

Förmodar att det är mikroskåpbilder så otroligt vackra.
Sven hälsar

0

Brenko

21 sep 2008 kl. 23:44

Dåligt med svar här, men google är bra. Och det var såpass intressant att jag delar med mig.

De är ungefär 2 mm höga, och det heter slungmögel för att de skjuter iväg sporerna 2 meter högt, och de kan landa 2-3 meter bort!

0

Maria T

22 sep 2008 kl. 01:11

Åhh,det är ju miniatyr konstglas från kostaboda!!  ha ha,men dom skulle kunna vara,men va vackra!!

0

RasBohlin

22 sep 2008 kl. 01:18

Det var något i närheten av den snyggaste svampbild jag har sett någonsin! precis vad jag skulle säga, som glaskonst!

0

Lena M

22 sep 2008 kl. 09:53

Ja, otroligt fin bild, men vad är det ?

0

Hans v E

22 sep 2008 kl. 09:54

Kan tillägga att det är den svarta “knappen” som innehåller sporerna som skjuts bort p.g.a. att trycket stiger inne i “KostaBodaglaset”.

Det är inte mikroskopbilder.

Och skålsvampen då, Alf?

0

Alf Pallin

22 sep 2008 kl. 17:56

Hans, skålsvampen har jag ingen aning om. Själva substratet bajset var ganska färskt så jag sparade det inte. Skickar en bild på skålen, den satt i grupp bredvid slungmöglet.

0

Hans v E

22 sep 2008 kl. 20:53

Oj! den skulle jag vilja mikroskopera. Du har ju adressen Alf!

0

Boman

22 sep 2008 kl. 21:27

Alf! En så vacker skål!

0

Tina Nordberg Kolsva

22 sep 2008 kl. 22:03

Ack ack ack, så vackert.

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2008 kl. 22:13

Nu gråter själen igen av glädje, så vackra varelser det finns i vår värld och så finns det folk som inte är rädda om den!!!

0

BirgittaD

22 sep 2008 kl. 22:16

Jag är glad jag lärt känna dig Alf, men konkurrera kan jag aldrig och vill i ock för sig inte heller.
Otroligt fina bilder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone