Det skulle mycket väl kunna vara silkesmusseroner, men vill inte påstå någonting helt säkert såhär enbart efter bilder eftersom många vita svampar är svåra. Tycker mig ana en blågrön ton nertill på foten på det exemplar som ligger allra längst till höger på den första bilden.
Silkesmusseronen har inte alltid rosaröda fläckar på hatten eller blågröna stråk på foten.
Buffy! Ljuset var dåligt, men det fanns!
Här kommer 6 bilder, först 4 utifrån björkhagen där korna vänligt intresserade tittade på. De har inte trampat ner en enda svamp! De gör nog inte gärna det verkar det som.
De sista bilderna från söderfönstret tagna alldeles nyssligen.
Har inte hunnit göra mycket åt färgerna utan de får duga.
Ångrar att jag inte – som varande ”nolla” här på forumet – sa att jag kunde lova att du hade silkesmusseroner!
Fotlängden du talar om beror helt på växtplatsens beskaffenhet; korta ben i kort vegetation och tunn förna, långa i högre/djupare.
lycka till med en av mina FAVORITER!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.