Ja, helt omöjligt är det faktiskt inte. Den verkar ha långa taggar och om färgåtergivningen är korrekt ha en gråaktig färg. Jag har sett den på Gotland på ett gammalt militärområde med sandig jord. Möjligen gynnad av att det körts militärfordon där en gång i tiden.
Elisabeth! Den har små skiftningar i ffa violett och nån varm brunrosa ton. Ska beskriva i kväll eller i morgon. Den ska få åka till U-a idag och är just nu inte “tillgänglig”!
Det finns ju också en grantaggsvamp ‘Bankera violascens’ att kolla. Har inte hunnit än för allt arbete…
Hej igen!
Den här bilden fick jag av Sebastian den är hittad i Norra värmland.
Fantastisk vacker svamp,man kan se den lila skiftningen som verkar framträda mer när de torkar eller blir gamla.
Är det i skogen där du har andra sällsynta arter?
Röda skogen oavsett vilket så måste det nog skyddas.
Slät taggsvamp
Hej Jan!
Ja, slät taggsvamp kanske är den bästa gissningen hittills, men jag tycker ändå inte den ser helt typisk ut. Den brukar inte vara blå i fotbasen vilket jag tycker mig se på din senaste bild (finns det någon som sett det??). Å andra sidan stämmer inte utseendet med någon av de tre arter som brukar ha blå fotbas (glaucopus, scabrosus och fennicus). Att hatthuden spricker upp så att det ljusa hattköttet blottas i kombination med att fotbasen är blå är vanligt hos blåfotad taggsvamp (S. glaucopus), men tycker inte svamparna på dina bilder ser ut som helt typiska glaucopus…
Johan Nitare har i åtgärdsprogrammet skrivit om Sarcodon cf. “modestum”, en nordamerikansk art som uppges vara “ljust purpurgrå med inslag av rosa eller lila” på hatten och som det finns misstänkta fynd av i Sverige. Det är möjligt att det kan vara en granskogsform av glaucopus. men men… svampar är svårt! Hör gärna av dig om du lyckas få ett “säkert” namn på svampen, via Ryman eller någon annan svampkännare som kan syna dina svampar närmare. Mer läsning finns i åtgärdsprogrammet, s.23:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5609-3.pdf
Tycker fortfarande att den är för liten för en slät. Kollade åtgärdsprogrammet ännu en gång och en hel del stämmer med ‘modestum’.
Smaken är dock omedelbart bitter! Lukten tycker jag närmast liknar ‘läder’mrn kan knske också sägas vara kryddig.
Det får nog bli Ryman.
Hej igen!
Mycket spännande med din svamp!
Jag har gogglat på nätet men hittar inget som liknar den!
Kan du beskriva växtplats storlek på svampen ev,doft.
Jag har kontakter i Schweiz som arbetar med svamp,om jag får kan jag sända bild och information till dem,och se om de har något namnförslag!
Den är så speciell i färgen så någon som har hittat den tidigare måste ju veta vad det är!
Den här länken hittade jag på sarcodon men tyvärr inga bilder!
http://www.biolib.cz/en/taxon/id60634/
Elisabeth, jag har redan beskrivit lukt och smak och nämnt en del om växtplatsen. Mer om denna; tidigare betad kalkgranskog med allehanda organismer. Du har tidigare fått den digra artlistan för denna skog - listan har sedan dess blivit än “digrare”!
Det blir till att börja med Ryman i morgon om han är på jobbet..
Har just kommit hem efter besök hos Svengunnar Ryman på Fytoteket.
Resultat: Båda svamphalvorna nu på torkning på Fytoteket för vidare studier…
Kort sammanfattning av beked: ??? ,väldigt slät men lite liten. Precis som jag tyckt.
Lokaluppgiften, om nån småningom vill kolla: Näset, Jumkil.
Jag mailar dig Elisabeth!
Hej Jan! jag har oxå bara läst artiklen Nyskördat inpå knuten. Rätt magert som sagt men hittar jag mer så återkommer jag. Jag kan höra med Puggehatten men det blir nog inte förren imorgon i så fall. Jag har oxå varit ute vid Gantofta några gånger och kollat lite efter, ja du vet men inget.
Senaste nytt! Har haft kontakt med Johan Nitare som fått bilder och info.
Han säger så här: “Ser ut som S.glaucopus. Den form som man hittar i granskog (kanske inte artskild) har vi kallat Sarcodon “modestum” och liknar mycket Din svamp. Jag själv har sett en Sarcodon som mycket liknar Din svamp i Östergötland. Vi har nu kört ett antal DNA-sekvenseringar på dessa och andra för att se om skilda “glaucopus/scabrosus-typer” är olika arter eller samma sak. Resultatet ska vi gå igenom i oktober. Tills vidare är nog namnet Sarcodon glaucopus det bästa. Tror inte det är leucopus.”
¤¤¤
Har den söljor på hyferna är det dock första fyndet av leucopus i Uppland. Får se vad Rymans mikroskopering säger…
Det är iaf en intressant svamp att hitta! Tyckte dock redan från början att den var för liten; skulle ha varit minst 25-30 cm istf 9!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.