0 220 visningar

13 svar

Vilka svampar?

Stefan HBG

20 sep 2008 kl. 18:45

Från idag, alla ifrån ekskog.
Har lite aningar om några.
Kan första vara en Igelkottröksvamp.
2:an en fjällskivling men vilken?
3:an Någon flugsvamp, liknar en hantel.

0

Stefan HBG

20 sep 2008 kl. 18:48

Några till.
Tror bild ett och två kan vara en gigantisk Luden vitriska.
Trean, Fjällig tofsskivling?

0

Stefan HBG

20 sep 2008 kl. 18:50

Oxå några som inte har med svamp att göra men vill gärna veta vad det är.

Visst är dom fina.

0

Jan A, Uppsala

20 sep 2008 kl. 18:53

0

Stefan HBG

20 sep 2008 kl. 18:56

Tack för den Jan A, verkligen vackert när hela åbrinken var full av dom.

0

Hans v E

20 sep 2008 kl. 20:57

Eftersom det är såna väldiga closeups kan ettan lika gärna vara vårtig röksvamp.
Tvåan rodnande fjällskivling.
Trean vet ej.
Fyran och femman luden vitriska eller etterriska.
Sexan slemmig tofsskivling.

0

Boman

20 sep 2008 kl. 20:59

Stjärna eller inte? Lita inte ens på stjärnor just nu! Konstiga svar i Hans namn på flera trådar.

0

Helena i Lund

21 sep 2008 kl. 00:09

Blomman är någon sorts Balsamin om jag inte har fel för mej. Vanligare i något mindre form med gula blommor, denna större har jag sett med rosa och vita blommor.

0

Helena

Stefan HBG

21 sep 2008 kl. 00:13

Du har rätt det var jättebalsamin.
Fantastiskt vackert, det fanns hur många som helst.

0

Stefan HBG

21 sep 2008 kl. 10:05

Tack för svaren. Hans det är en vårtig röksvamp, hittade Geraldines bild på en “igelkott” och den gör verkligen skäl för namnet.
Suttit och spånat lite på flugsvampen, kanske kan det vara en vitgul (albaversionen)). Fanns fler vuxna individer i området så jag får ta ett par foto till.

0

Tony S

21 sep 2008 kl. 10:29

Nog ser den vitgula flugsvampen ut att ha lite gulgrönt på toppen av hatten ändå, så jag tror inte det är var. alba.

0

Stefan HBG

21 sep 2008 kl. 10:34

Ok Tony, kanske är det så. Ska ta lite bättre bilder idag.

0

Brenko

21 sep 2008 kl. 13:29

Jag har studerat några vitgula flugsvampar som vuxit i min trädgård, och småttingarna såg väldigt lika ut den lille på bilden. Men de blev lika vitgula för det senare!

0

Stefan HBG

21 sep 2008 kl. 16:12

Nya bilder på flugisen, vuxen svamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone