0 982 visningar

18 svar

Hmm vad är detta nu för nå´t?

Helena i Klippan

20 sep 2008 kl. 19:38

Växte i samma miljö som trattisar. Har form och storlek som en trattis och doftar också som trattis. Foten är ihålig och “platt”.  Vad är det jag har fått med mig hem?

0

MP

20 sep 2008 kl. 20:09

Jag skulle säga att det är trattis, men det är dålig färg på fotona, så det är svårt att säga. Jag har iaf plockat många trattisar med den formen.

0

Helena i Klippan

20 sep 2008 kl. 20:19

Färgen är inte det bästa men hela svampen är alltså brun. Inte tillstymmelse till gul fot eller mörkare hatt. Hela svampen är i samma färg i princip. FÖrsöker mig på en bild till, dock ej säkert att färgen är mkt bättre på den.

0

Hans v E

20 sep 2008 kl. 20:45

Tror inte på trattisar. Snarare på laxingar.

0

Helena i Klippan

20 sep 2008 kl. 20:48

Jag tror inte heller att det är trattis då färgen inte alls stämmer. Laxing - vad är detta och är det en ätlig art?

0

Boman

20 sep 2008 kl. 20:57

Tro inte ens på * nu. troll! det ser ut som trattisar även om bildfärgen är konstig.De kan variera väldigt i färg, från nästan svarta till knallgula. Vill du ha säkrare bestämning så ta en bättre bild i dagsljus helst, nära och skarp.
Ät dock inget du inte vet säkert vad det är.

0

Sofia, Skåne

20 sep 2008 kl. 21:36

Herregud, inte en fantom trattisart till! Jag tycker inte heller det ser ut som trattkantarell. Alldeles för slät hatt.

0

MP

20 sep 2008 kl. 22:19

Okej, inte en trattis =)

0

Michael Krikorev

21 sep 2008 kl. 01:40

Det ser ut som unga trattmusslingar (Lentinellus cochleatus).

0

Tony S

21 sep 2008 kl. 11:02

Trattmussling var också min första tanke. Den har oftast en väldigt tydlig anisdoft.

0

Helena i Klippan

21 sep 2008 kl. 11:14

Nu när ni säger det så doftar den faktiskt anis….Vad för slags svamp är trattmussling? Vanlig? Ätlig?

0

Tony S

21 sep 2008 kl. 11:20

Det är ingen matsvamp.
I dina trakter som är nära mina hemtrakter skulle jag säga att den är mindre allmän. Jag hittar den några gånger/säsong.

0

Helena i Klippan

21 sep 2008 kl. 11:24

Kan det vara så att detta är ytterligare en förväxlingssvamp till trattisen?? För en ovan plockare alltså. Formen stämmer ju väldigt bra iaf…

0

Hans v E

21 sep 2008 kl. 11:39

Nej, knappast. Trattmusslingen, som förr hette anisdoftande sågbladsskivling, växer tuvat, med hopväxta fötter och har riktiga, naggade skivor, inte åsar som trattkantarellen.
Jag håller med Michael om att det är den.
Laxing var min skämtsamma benämning på laxskivling, men jag tycker faktiskt den kunde heta så, när det heter spindling, skölding o.s.v.

0

Hmm

Östgöten

21 sep 2008 kl. 12:56

Hej Helena i Klippan, är det ok om jag försöker att färgkorrigera bilden på trattmusslingarna en aning?

0

Östgöten

Helena i Klippan

21 sep 2008 kl. 13:16

Javisst absolut är det ok att korrigera färgen.

0

Östgöten

Hans v E

21 sep 2008 kl. 13:34

Har ni sett inlägget “Hjärtegull”? Där har vi den, trattmusslingen!

0

Östgöten

21 sep 2008 kl. 14:07

Här kommer bilden så.

0

Helena i Klippan

21 sep 2008 kl. 20:25

Jaaa precis så ser den ut till färgen. Tack tack för att du fick till det :)
Verkar som att mysteriet är löst också. Trattmussling!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone