Nr ett. Hatt intensivt röd 1,5-3cm. Köttet tunt skarpt rött mot skivorna, mera orange i mitten. Skivorna orange vidvuxna. Fot 6 cm lång 5 mm tjock intensivt röd upptill ljusare mot basen. Växte i fuktig granblandskog gammal skogstraktorväg, i samma område hittade jag också svart trumpetsvamp och rödgul trumpetsvamp. Gissning blodvaxing.
Nr två. Hatt 7,5- 10 cm mörkröd. Kött vitaktigt tunt, skivor glesa svagt urnupna, brungula med gulorange egg. Fot strimmig gulorange till mera gul mot den något spetsiga basen 9 cm lång 1-1,5 cm tjock, ihålig med vitt kött. Samma växtplats som svamp nr ett. Påminner om scharlkansvaxing
Nr tre. Hatt 3-5 cm gul till orange. Som liten spetsig, skivor urnupna av hattens färg, fot trådig 7cm x 1cm något tillplattad. Köttets färg gult i hatt och fot. Växer i gräsmatta på kyrkogård. Gissar på spetsvaxing.
den jag menar (stinkvaxskivling) heter i Bo Nyléns SVAMPAR I NORDEN OCH EUROPA hygrocybe quieta men i Ryman/Holmåsen hygrotráma foétens, dessutom är det olika bilder på svampen i böckerna.
Nu är helt förvirrat men jag mena den arten som är avbildat i Bo Nyléns bok på sida 207.
kan det vara den Alf har på sin bild?
Vilken fin bild av fagervaxskivling! Man ser tydligt att den är hygrofan. Tack Alf ;)
Kan någon beskriva dess fot? I mina slarvigt skrivna papper har jag skrivit fager fot! Vet inte själv vad jag menar med det…. ha ha Så kan det gå när man lyssnar och skriver samtidigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.