0 716 visningar

13 svar

Fråga på vaxingar ?

Alf Pallin

20 sep 2008 kl. 20:19

Nr ett. Hatt intensivt röd 1,5-3cm. Köttet tunt skarpt rött mot skivorna, mera orange i mitten. Skivorna orange vidvuxna. Fot 6 cm lång 5 mm tjock intensivt röd upptill ljusare mot basen. Växte i fuktig granblandskog gammal skogstraktorväg, i samma område hittade jag också svart trumpetsvamp och rödgul trumpetsvamp. Gissning blodvaxing.
Nr två. Hatt 7,5- 10 cm mörkröd. Kött vitaktigt tunt, skivor glesa svagt urnupna, brungula med gulorange egg. Fot strimmig gulorange till mera gul mot den något spetsiga basen 9 cm lång 1-1,5 cm tjock, ihålig med vitt kött. Samma växtplats som svamp nr ett. Påminner om scharlkansvaxing
Nr tre. Hatt 3-5 cm gul till orange. Som liten spetsig, skivor urnupna av hattens färg, fot trådig 7cm x 1cm något tillplattad. Köttets färg gult i hatt och fot. Växer i gräsmatta på kyrkogård. Gissar på spetsvaxing.

0

Hans v E

20 sep 2008 kl. 20:43

1 Jag tror blodvaxing stämmer.
2 Jag tror scharlakansvaxing stämmer.
3 Vet ej.

0

OveU

21 sep 2008 kl. 18:20

de två första har Hans svarat på.
Den trtedje torde vara spetsvaxing om den inte är slemmig
utan torr både på hatt och fot.

0

Alf Pallin

21 sep 2008 kl. 20:21

Hans och Ove. Tack båda två för svaren.

0

Cicci

21 sep 2008 kl. 20:51

Hej Alf!
Jag ska skriva om vaxingar i mitt projektarbete, det var fina bilder du har. Vad ska du skriva om? Var du trött efter resan, det var jag kan jag lova.

0

Dieter Endom

21 sep 2008 kl. 22:32

trean tror jag är stinkvaxskivling. Hittade många sådana i dag.

0

Hans v E

22 sep 2008 kl. 11:18

Menar du stinklerskivling, Dieter?
Det är det inte.

0

Tina Nordberg Kolsva

22 sep 2008 kl. 11:32

an trean vara Hygrocybe conicoides ?

0

Hans/Fråga på vaxingar ?

Dieter Endom

22 sep 2008 kl. 18:07

den jag menar (stinkvaxskivling) heter i Bo Nyléns SVAMPAR I NORDEN OCH EUROPA hygrocybe quieta men i Ryman/Holmåsen hygrotráma foétens, dessutom är det olika bilder på svampen i böckerna.
Nu är helt förvirrat men jag mena den arten som är avbildat i Bo Nyléns bok på sida 207.

kan det vara den Alf har på sin bild?

0

Hans/Fråga på vaxingar ?

Hans Myhre

22 sep 2008 kl. 18:40

Det tredje bildet viser Hygrocybe aurantiosplendens

0

Hans/Fråga på vaxingar ?

Hans Myhre

22 sep 2008 kl. 18:43

Bildet til Dieter viser H. quieta

0

Fråga på vaxingar ? Hans Myhre

Alf Pallin

22 sep 2008 kl. 20:40

Om det är den du tror H.aurantiosplendes så är den vad jag förstår ganska ovanlig. Den finns torkad och sparad om någon vill stoppa den under mikroskop.

0

Fråga på vaxingar ? Hans Myhre

Hans Myhre

22 sep 2008 kl. 21:06

Jeg har den her hjemme, 10-12 stk varje år og den er rødlistet i Norge.

0

Fagervaxskivling

Frida T

10 aug 2010 kl. 10:42

Vilken fin bild av fagervaxskivling! Man ser tydligt att den är hygrofan. Tack Alf ;)

Kan någon beskriva dess fot? I mina slarvigt skrivna papper har jag skrivit fager fot! Vet inte själv vad jag menar med det…. ha ha Så kan det gå när man lyssnar och skriver samtidigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone