0 667 visningar

11 svar

Vaxskivlingar i grannens gräsmatta!

Elisabeth J

20 sep 2008 kl. 21:58

Känner ni igen några av dem här?
Alla är inte vaxskivlingar så rubriken är lite missvisande!
Ny för i år är den gulgröna.
jag kan inte namnen på dem alla och jag har separata bilder om någon är intresserad!

Det är första året som de olika “pinnarna” växte bredvid varandra aldrig har det varit så mycket olika sorter i gräsmattan tidigare!
Det är fina höstfärger!

Vaxskivlingar m.m.

0

Vaxskivlingar

Östgöten

20 sep 2008 kl. 22:11

Ja, vad läckert det ser ut med de olika färgtonerna.
Härliga bilder.

0

Vaxskivlingar

NadaL, Umeå

21 sep 2008 kl. 09:07

Hej Elisabeth,

Vilka bilder!
Det skulle vara intressant och lärolik att skicka separata bilder.

0

Nada!

Elisabeth J

21 sep 2008 kl. 10:35

Hej!
Vi kan ta det som vintersysselsättning på forumet när svamparna har tagit slut ute!
Nu har jag en stor korg trattkantareller som måste rensas!

0

Vax

Peter, Linköping

21 sep 2008 kl. 10:48

Vad är det med vaxskivlingar egentligen?

Jag blir lite glad varje gång jag hittar en, tar upp den och tittar på de där perfekta skivorna och den knalliga färgen. Nästan som om det är sådan jag skulle ha gjort en svamp om jag haft förmågan…

0

Hans v E

21 sep 2008 kl. 12:27

Om vi tar bild två och börjar med den översta och går motsols, ser det ut som: blod-, honungs-, vit-(eller läder- om den luktar så), spröd- och gulvaxing.
På bild ett finns också topp- till vänster om blod-, papegoj- ovanför, kanske brosk- höger om papegoj-, de vita fingrarna är maskfingersvamp, de bruma kanske rökfingersvamp, de vita “ickevaxingarna” är nog en trattskivling som jag gärna skulle vilja kunna!

0

Hans v E

21 sep 2008 kl. 12:32

Eller är “trattskivlingen” en liten musslig?

0

Elisabeth J

21 sep 2008 kl. 16:52

Hej!
Det är fingersvamparna som inte är vaxskivlingar,jag har inte studerat dem närmre har inte tid just nu.
Den vita är en vaxskivling också!
Jag ska lägga ut dem med en bild på varje vid senare tillfälle!

0

Hans v E

22 sep 2008 kl. 11:32

Du förstår mig visst inte!

0

Hans Myhre

22 sep 2008 kl. 16:47

Hva menere du Hans?. Det er ingen trattskivling på bilderna, bara hvite vaxingar.

0

Till Hans Myhre!

Hans v E

22 sep 2008 kl. 20:57

Jag menar bl.a. att på bild 1, uppe till vänster finns en skivling med excentrisk hatt som jag inte tror är en vaxing.

Håller du med mig annars om artbestämningen?

0

Till Hans Myhre!

Hans Myhre

22 sep 2008 kl. 21:04

Er ikke uenig men den hvite oppe til venstre er nok H. virginea. Ellers er det Røykkøllesvamp (den brun/lilla). Betre om svampene hadde vært nummerert og litt forstørret.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone