0 510 visningar

15 svar

Vad heter denna ?

Robban O-hamn

20 sep 2008 kl. 22:25

Den här snyggingen så jag ochså ett
par gånger idag. Går det säga vad det kan va? Blixten har gjort färgerna lite ljusare.

0

Elisabeth J

20 sep 2008 kl. 22:27

Om det kom saft utav svampen så är det en riska!
Bilden är inte så bra så det är svårt att artbestämma!
Kanske skogsriska om den är grålila

0

Robban O-hamn

20 sep 2008 kl. 22:33

Jag bröt inte av den tyvärr, tänkte nog på annat. Men den var mer lila i färgen än fotot visar. Tyckte bara den var så fin där den stod, en liten färgklick. Men jag kände på mig att det var en Riska.

0

Jan A, Uppsala

20 sep 2008 kl. 22:40

Håller med Elisabeth.

0

Ola H / Kil

20 sep 2008 kl. 23:00

Håller med Jan

0

Robban O-hamn

20 sep 2008 kl. 23:04

Har googlat skogsriska och jag är tyvärr inte helt övertygad. Jag såg även andra ex långt i från denna. De hade ochså mörkare fläckar som på bild, men det har jag inte sett på de bilder jag nu googlat.

0

Stefan HBG

20 sep 2008 kl. 23:20

Googla på Lilariska, ska kunna ha den färgen (nordsteds)

0

Robban O-hamn

20 sep 2008 kl. 23:33

Hittar inget tyvärr!

0

Stefan HBG

20 sep 2008 kl. 23:44

Har en bild på skogsriska tyvärr har jag slarvat bort hatten.
Lilariskan hitta jag på swefungi men inte lik alls.
http://www.swefungi.se/PAGES_IO/Lactarius_uvidus.html

0

Robban O-hamn

21 sep 2008 kl. 00:02

Är inte skivorna tätare på min bild, än på din bild? Och ja länken var inte alls lik.

0

Stefan HBG

21 sep 2008 kl. 00:33

“Säkert” en skogsriska trots allt.
Blixten spelar en lite spratt.

0

Robban O-hamn

21 sep 2008 kl. 00:50

Ja jag vet ju faktiskt inte, så nästa gång så får jag helt enkelt ta bättre bilder. Ska även komma ihåg att klämma och bryta lite. Smaka
antagligen inte men vi får se.

0

Tina Nordberg Kolsva

21 sep 2008 kl. 00:56

Sätter en ganska stor slant på skogsriska.

0

Boman

21 sep 2008 kl. 10:11

Det ser faktiskt ut som en skogsriska, trots att du blixtrat på den. Foten ska vara tillplattat ihålig, saften vit och skarp.  Hattfärgen varierar så tro inte att du har fel svamp för att den inte stämmer med bilderna bara.

0

Gula

21 sep 2008 kl. 10:15

Visst är det skogsriska! Den kan variera ganska mycket i hattfärg, beroende på växtplats.
Här kommer tvillingar fotade i går!

0

Robban O-hamn

21 sep 2008 kl. 11:45

Den bilden känns bekant. Tack alla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone