Antingen låter man sig roas av trollen och ser dem som ett pittoreskt inslag eller så ignorerar man dom. Jag låter mig än så länge roas.:-)
En teori jag har är att svampstaff och hans troll är samma person. Bägge är i varje fall ute efter uppmärksamhet. Eller hur svampstaff?
I övrigt så instämmer jag i Robbans kommentarer.
Visserligen skriver jag ofta och gärna!Med tillhörade bider på mina bedrifter i skogen!
en inte fan dubbelskriver jag eller förvränger foton på min hund herregud!! Så sjuk i skallen är jag inte ännu…Dessutom stavar jag korrekt gentemot min “stalker” som troligtvis inte är svensk…
Vem ska ni ignorera?? min “stalker” eller mig??? vad lätt man kan göra det för sig idag!skita i allt och bara njuta av andras elände! en typåisk svensk struts som aldrig skulle hjälpa till vid en olycka typ!skygglappar på!! Har personligen hanterat över 200lik!! i mitt jobb och på vägen dessvärre!!
Vi har fått någon regnskvätt i grevens så att säga så det vräker fortfarande in över tonnet/dag. Trattarna ökar dag för dag men inte så snabbt då vi fortfarande håller priset lite kort. Har varit livrädd att köpa mig tjock på dessa då det tidigare indikerades att det kunde bli rekordskördar över hela landet. Är det kanske så att det torkar bort nu till stora delar? I såna fall kanske det är dags att höja priserna och dra på sig lite lager innan det avtar här också.
Hm,, jag säljer lite till en stor ICA-butik,,(vilket du också gör, fast i mycket större omfattning tror jag) ICA har ju sina riktlinjer och priser och priserna har faktikt gått UPP sista veckan,, får en bit över hundra kr per kg nu…är jättenöjd förstås men svampen börjar torka ut rejält här runt Vänern,, letar just nu i mosskanter,,
För övrigt är det glädjande att se att du lyckas sälja in svensk kantarell i våra butiker i stället för den där litauiska skiten..
Välkomna till Oskarshamns kommun
här har det regnat i 3 veckor. Det finns mängder med Kantareller och trattisar. Dom gula borde ge ett bra kilo pris för dom är full pumpade med vatten. Plockade idag ca:10 l Kantareller 5 l Trattiaserdå tog jag bara den största här och där.Lämnade kanske 30 l fårtickor som jag inte orkade plocka.
Hundra kronor är ett mycket bra pris just nu. Jag säljer nästa vecka till ICA för 54 kr. Det handlar då om gissningsvis 2,5 ton för hela veckan. Är det så att tillgången minskar så kommer vi snart att vara uppe i hundra kronor och mer än det även för större partier. Tacksam för den positiva kommentaren om svensk svamp i butikerna. Jag har varit hårt ekonomiskt pressad av ICA:s import från Ryssland. Känns ibland som att de köper in skiten bara för att hålla mig kort. Det roliga i den kråksången är just att svampen är märkt Lithauen. Jag har många olika källor som säger mig att de kvantiteterna inte finns i Lithauen. Det är i så fall alltså Rysk svamp som “tvättas” den vägen. Vidare så ser jag ett stort frågetecken i cesiumkontrollen på den svampen. Om kraven där är likadana som de krav som ställs på mig så finns där viss sannolikhet för att importsvampen i butikerna är radioaktiv. Den bubblan tycker jag får köttfärsskandalen härisistens att likna en godnattsaga för barn.
Jo, jag har avundsjukt sett radarbilderna från dina trakter, det är ju själva f-n att det kan stå med svag nordostlig vind i tre veckor och inte en regnskur..just nu är det ju inget väder alls känns det som..något mitt emellan sommar och höst…mörv?? kanske..
Annars har vi fortfarande gott om svamp, även om det börjar bli torrt, jag passerade 150 kg nu och det är ungefär hälften av vad jag brukar plocka på ett normalår.. blev egentligen inget vidare med Karl-Johan heller,, 5-10 mil norrut, Kristinehamn, Molkom och Karlskoga hade ett fantastiskt KJ-år enligt vad jag sett och hört, det finns nackdelar med att bo intill Vänern..alla lågtryck går liksom runt oss..
Kul för er iallafall, ni brukar ju ha torra höstar annars väl??
Du har helt rätt, jag har också “hört” via en del initierade att den Litauiska svampen är just rysk svamp som kommer in via en del oseriösa distributörer..det var dock ett glädjade besked från min ICA-butik att de fick slänga bort ett parti “litauisk kantarell” då de satte ut den svenska som jag plockat..
Jag kan förstå ditt problem,, det vore intressant om livsmedelsverket kunde kolla upp hur det förhåller sig med vår Litauiska svamp…
Att jag får så bra betalt beror väl på att de känner mej, jag har alltid levererat personligen till dem od..
Säljer jag till inköpare får jag betydligt sämre betalt,, runt 50 spänn, vilket ju känns hårt,, det plockar sig ju inte själv, som du vet.
Jag är sugen på att sätta nån, typ Janne Josefsson, på spåret. Fast man får ju tänka sig för innan man biter den hand som föder en.
Blir förvånad över att inköpare betalar 50 kr nu. Inte för att jag inte vet vilket jobb det är utan för att det är svårt att avsätta större mängder i den konkurrens som råder nu. Tillgången är faktiskt betydligt större än efterfrågan i landet som helhet.
Ja, ska jag vara helt ärlig så var det en uppgift från en Trädgårdshandel i Kristinehamn (som du säkert känner till) och uppgiften är ngn vecka gammal, priset kanske har gått ned sedan dess.
Jag kommer nog att bygga ett kylrum i vinter (har gott om plats i dubbelgaraget) med plats för några kubik svamp, med möjlighet att hålla en konstant temperatur, egntligen mest för Karl-Johan, på det sättet kan man ju plocka på sig en större mängd klass 1 och be någon komma och hämta,, och ev diskutera priset med en annan horisont så att säga.. vad tror du om det??
Jag vi betalade också 40-50 kr för någon vecka sedan. Om några veckor har vi troligen ännu högre priser.
Kylrum är ingen dum idé. Fast det kanske inte alltid är kvantiteten som är avgörande i förhandlingar. Det positiva jag sätter i första rummet är att du kan hålla kvaliteten över natten även sommartid. Visste du att vi betalat 70 kr för klass 1 hela säsongen (rotskurna och i stort sett felfria)? Och visste du att vi har ett ombud lite norr om Krhmn?
Kanske är du på sikt intresserad av att köpa upp för WSF AB?
Ja kanske det!!
Jag fick 35 kr/kg klass 1, med rot och allt iofs..
Det var en bekant som tipsade om en kille i Karlskoga som betalade 40/ kg..men 70!!, det var riktigt bra.. jag kommer säkert att ta kontakt med dej inför nästa år…om det nu blir någon säsong för Karl-Johan..det är ju lite av tjusningen med just KJ jämfört med kantareller, du kan aldrig vara säker på att det blir Karl-Johan, kantareller blir det ju alltid mer eller mindre men KJ, you never know..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.