Åkte bil i Jonsereds skogarna öster om Göteborg. Var inte ute för att plocka svamp. Men så dök detta upp i dikeskanten. Jag var ensam och det tog max 10 minuter för att få ihop detta. Det blev fyra smörgåsar med smörstekta kantareller och Charlottenlök, smör, salt och peppar. Mums framför TV:n
å det här var min härliga middag idag:Stuvningen =champinjoner å blek tagg- mjölken skippade jag- bara grädde+litet grönsaks- å litet kycklingfond å en skvättworchestershiresås å så litet smulad gorgonzola bland hushållsosten!
Det här behövs för ca 6 port:
6 kycklingfiléer
Svampstuvning:
3 dl förvälld hackad svamp eller 200 g skivad svamp
2-3 msk smör eller margarin
3 msk vetemjöl
3-4 dl gräddmjölk
Gratinering:
riven ost
Ugn: 200°
Gör så här:
1. Lägg filéerna i en tät plastpåse och häll på vinet. Låt påsen ligga kallt i ca 2 timmar, vänd påsen ibland.
2. Gör under tiden svampstuvningen. Fräs svampen i matfett tills det “knäpper” i den. Strö över mjöl, rör om och späd med gräddmjölk. Sjud stuvningen i minst 10 minuter. Blir den för tjock, så späd med lite mjölk. Smaka av med lite salt.
3. Lägg kycklingfiléerna i en smord ugnssäker form. Häll på vinet och stuvningen. Strö över ost.
4. Gratinera nederst i ugnen tills ytan fått fin färg och kycklingen är klar, ca 30 minuter. Sallad och eventuellt stekt potatis är gott till.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.